Geen gewone sterveling snapt muziekrechten. Hoe werken ze, wat mag er en wat niet? Niels Aalberts (EHPO) blogt over de nieuwe mogelijkheden en onmogelijkheden die digitale media muzikanten bieden. Maar ook heeft hij het over marketing en sales. En over rechten … Zie bijvoorbeeld zijn serie Copyright For Dummies.

In het kader van #fmtessentials gevraagd naar een recente blog, video of presentatie die iedereen moet zien, komt Niels Aalberts met de video Copyright: Forever Less One Day. Een film waarin copyright en de haken en ogen worden uitgelegd.

Waarom?

Aalberts:

“Er zitten met name twee opmerkelijke stukken in. Het ene deel waarin op een grappige manier wordt uitgelegd hoe George Lucas sinds 1977 op verschillende momenten geld aan Starwars heeft verdiend met het uitbrengen van verschillende versies. Aan de ene kant kun je dat bekijken van de kant van dit filmpje dat het niet goed is, je kunt het ook anders bekijken: kijk eens hoeveel verdienmogelijkheden er zijn. Ook laat dit filmpje zien dat je veel onmogelijk maakt waar je wat aan kunt hebben als je teveel op je rechten gaat zitten.”

“Het tweede punt dat dit filmpje laat zien is dat copyrights steeds verder worden opgerektin de tijd. Dat is niet langer houdbaar in het digitale tijdperk. Het houdt innovatie tegen.”

[Draag je Fast Moving Targets een warm hart toe? Je helpt ons door lid te worden van de nieuwsbrief of op een andere manier supporter te worden.]