Wat me fascineert, wat me bezighoudt, wat ik me afvraag, daar besteed ik mijn tijd aan. En als je school voor de journalistiek hebt gedaan of anderszins aan publicaties werkt, kun je iedereen met een simpele vraag voor een gesprek aanspreken. Zo ontstond een paar jaar geleden het boek Handboek Communities, waarin de ervaringen en lessen van mij en mijn collega’s aangevuld werden met andere verhalen uit de praktijk. Na de eerste fascinatie hoe internet meer en andere verhalen mogelijk maakte, werd de tweede fascinatie hoe kun je meer met anderen. Hoe kun je meer met je publiek. Samen kunnen we meer, samen weten we meer.

Verdieping

Mijn fascinatie voor crowdfunding is daar een verdieping op. Maar sluit ook aan bij het DIY karakter van internet dat me aanspreekt. Do It Yourself. Steeds meer tussenlagen worden weggesneden, het wordt steeds beter mogelijk om rechtstreeks van producent naar afnemer te gaan. Zowel creatief als zakelijk. De onafhankelijkheid van andere partijen wordt groter dankzij de digitalisering. Crowdfunding maakt mensen onafhankelijk van klassieke financiers als banken en overheden. Haal de steun, haal het geld bij je publiek.

Event

En omdat het mij en mijn collega’s fascineert, zijn we ons er in gaan verdiepen binnen Fast Moving Targets. Met interviews, met cases en binnenkort met een boek. Maar eerst op 23 november met een event: Kickstart Crowdfunding. Komt allen als je de top van de Nederlandse crowdfunding op een podium wilt horen vertellen waar je crowdfunding voor kunt inzetten, maar nog belangrijker: hoe je er een succes van maakt. Met zowel voorbeelden van zakelijke toepassing als overheid als sport, kunst en cultuur. Lees HIER voor meer informatie of ga HIER naartoe om je onmiddelijk aan te melden.

Laatste nieuws hierover

– Marijke Krabbenbos. Met crowdfunding zag ze kans om 55.000 euro aan startkapitaal op te halen voor kledinglijn Qolors. Een mooi voorbeeld dat laat zien dat crowdfunding er ook voor business is.

– Stella van Heezik werkt bij Stadsherstel Amsterdam. Ze vertelt over de rol van crowdfunding bij het behoud van het schooltje van Dik Trom. Een voorbeeld dat crowdfunding ook voor de overheid van waarde kan zijn.

– Gijsbregt Brouwer heeft zijn presentatie uitgewerkt en zegt: het is een primeur. De eerste keer dat hij ingaat op de mogelijkheden voor crowdfunding in de sport!

Maar … eerst wil ik je vertellen dat crowdfunding me niet alleen boeit door het financieringsaspect, maar dat er ook nog andere facetten zijn. En even voor de goede orde, natuurlijk is crowdfunding geen must. Maar het kan waardevol zijn. En dan begint het natuurlijk met …

1. Financiering

Vanzelfsprekend, dat is waar iedereen aan denkt als het over crowdfunding gaat, anders had het wel anders geheten 😉 Crowdfunding is een manier om geld bij elkaar te krijgen voor een plan of product of bedrijf. Van de artiest die zijn fans vraagt bij te dragen aan de opname van een album tot de ondernemer die een bedrijf wil beginnen met financieele steun van zijn omgeving tot de jeugdige sporter die dankzij zijn fans op trainingskamp kan, financiering is een belangrijk element van crowdfunding. Maar er is meer ….

2. Marktonderzoek

Crowdfunding is ook een vorm van marktonderzoek. Immers, of mensen geld willen steken in een product in ontwikkeling zegt iets over de behoefte van een publiek. Neem het befaamde TikTok voorbeeld. Het was een goed idee om voor de iPod Nano Touch een armband te maken waarmee ie horloge werd. De maker had 15.000 dollar nodig, maar het publiek liep er zo warm voor dat hij al voor 900.000 dollar aan voorintekeningen binnen had voor de productie was aangevangen. Het succes van de crowdfundactie was een signaal dat er een markt voor de TikTok was.

3. Productontwikkeling

Met de mensen die met de portemonnaie praten, haal je een betrokken publiek binnen. Een publiek dat mee wil praten en mee wil denken. Dat feedback wil geven op wat je plan of idee is en een eerste ervaring graag deelt als er een prototype of betaversie is. Immers, ze willen waar voor hun geld.

4. Marketing

Met crowdfunding maak je mensen onderdeel van een verhaal. Ze dragen bij aan een mogelijk succes. Ze leven als het goed is mee met de eigenaar van een project. Ze hopen dat het doel, ook hun doel, gehaald wordt. En verhalen zijn er om verder te worden verteld. Deelnemers aan crowdfundprojecten zijn een virale kracht. Niet alleen om het doel te halen, maar om de wereld te laten weten dat het plan, product of bedrijf er aan zit te komen. Ze vertellen het verder! Storytelling in extrema.

5. Sales

En mensen die over je product vertellen helpen natuurlijk een handje met de sales. Iedere keer als ik een presentatie hou, laat ik de TikTok zien als voorbeeld van een succes waar ik aan heb bijgedragen. Ik ben onbezoldigd vertegenwoordiger. Ik deel mijn enthousiasme. Maar het kan ook nog een stap verder gaan. De ruim honderd vrouwen die ieder 500 euro bijdroegen aan de realisatie van Qolors krijgen dat geld met rente terug. Maar dan moet het initiatief natuurlijk wel een succes zijn geworden. Ze hebben er zelf belang bij dat er veel t-shirts van de hand gaan. Ze zijn de afdeling sales.

6. Klantenbinding

Crowdfunders zijn mensen die iemand het gunnen dat ie zijn droom kan realiseren of doel kan halen. Maar het kunnen ook believers in een concept of bedrijf zijn. Door die mensen met geld en een verhaal aan je te binden, creeer je trouw. Ze zitten in je database, ze hebben aangegeven dat ze het leuk vinden om op de hoogte te blijven van waar je mee bezig bent en je mag ze dus blijven informeren met waardevolle berichten. Dat zorgt voor betrokkenheid, dat zorgt voor binding, van grote waarde in het vervolg van project of bedrijf.

Daarom boeit crowdfunding me.

Daarover gaat Kickstart Crowdfunding.

23 november.

Kom je ook?

Aanmelden HIER