Laat op de woensdagavond viel ik in de presentatie van Google Music. Google gaat zich op het terrein van iTunes begeven met een eigen winkel en een dienst in the cloud. Waar je maar bent kun je over je muziek beschikken. Je kunt muziek kopen, luisteren en delen. Mooi, zeker als je een Android telefoon hebt, want daar is iTunes immers niet op te gebruiken. En de grote platenmaatschappijen doen al mee met uniek materiaal, dus aantrekkelijk voor muziekliefhebbers. Nu nog alleen in de VS, maar de rest van de wereld gaat tzt volgen.

Maar wat mij betreft was dit niet het belangrijkste nieuws van woensdagavond. Dat Google na Amazon de concurrentie met Apple zou aangaan, was te verwachten. Het meest boeiende vond ik de aankondiging van de Artist Hub. Niet alleen platenmaatschappijen kunnen met Google meedoen, iedere artiest kan zelf zijn eigen minisite beginnen van waaruit hij muziek kan gaan verkopen. Voor 25 dollar ben je aan boord, vervolgens is 30% van het geld voor Google, de rest voor de artiest. Natuurlijk, er zijn al diensten als Bandcamp die dit doen, maar dat Google dit nu gaat aanbieden is andere koek.

Schaal

Bandcamp is een mooie dienst voor een relatief kleine groep, Google brengt schaal binnen. In bereik en in de zekerheid dat een artiest nu met zijn winkeltje automatisch van een mooie integratie in de zoekmachine van Google verzekerd is. Plus de wetenschap dat Google delen via Google+ makkelijk maakt. Ook de integratie met YouTube is sterk. Bij een video kun je nu als artiest automatisch een koop-knop laten zetten. Google zet wereldwijd een belangrijke stap voor artiesten die hun muziek rechtstreeks bij de fan willen afleveren en die (itt Bandcamp e.d.) daarmee vanzelf in het ecosysteem van hun publiek zitten.

Deze stap wordt nog boeiender als je verder kijkt.

Want wat Google met muziek kan, kan Google ook op andere terreinen. Google zet een eerste stap naar een marktplaats voor media. In een volgende fase kunnen video- en filmmakers hun eigen materiaal uploaden en te koop aanbieden. En waarom dan en passant de schrijvers van digitale boeken ook niet van dienst zijn? Dat is voor Google niet ingewikkeld. De Artist Hub van Google lijkt een bijproduct van Google Music, maar is voor hij het belangrijkste element, met verstrekkende gevolgen. Een wereldwijde dienst met een gigantisch publiek voor iedere mediamaker die zijn materiaal aan zijn publiek wil verkopen, dat is nogal wat.

Middleman

En denk dan niet dat dit slechts een aardige dienst wordt voor onbekende of beginnende creatieven. Dat is een misverstand. Juist mensen met naam kunnen nu simpelweg hun eigen goed vindbare winkel beginnen. Als iedere fan die op de naam van zijn geliefde artiest zoekt, prominent de winkel van zijn favorieten treft, dat is uiteindelijk misschien nog wel boeiender voor de grote naam dan de beginner ….

Zeker, de doe-het-zelf successen zijn nu nog altijd meer uitzondering dan regel, maar door dit soort ontwikkelingen zet een niet te stoppen trend in hoog tempo door. Cut Out The Middlemen. Snij weg wat niet nodig is. Maak de weg van creatie naar publiek zo kort mogelijk. En natuurlijk, niet iedere ‘maker’ wil alles zelf doen. En zeker, voor een uitgever of platenmaatschappij of producent die aantoonbaar toegevoegde waarde biedt, blijft er altijd ruimte. Maar hij of zij moet harder dan ooit zijn best doen om die toegevoegde waarde duidelijk te maken.

En ook dat is goed.