YouTube bestaat ruim zes jaar.

Pas zes jaar!

In die paar  jaar tijd is het uitgegroeid tot een videoplatform waar per dag 3,5 miljard video’s worden bekeken en volgens de cijfers van mei per minuut (!)  48 uur video bijkomt.

Ongelooflijk.

En toch wordt YouTube nog altijd onderschat.

Veel mensen zien YouTube nog altijd voornamelijk als dat platform van de grappige filmpjes, die filmpjes die je bij De Wereld Draait Door ziet langskomen. Leuk en grappig en veel.

Maar YouTube is zoveel meer

Zo is YouTube een van de grootste muziekarchieven die er is. In video maar even vaak alleen in audio. YouTube is goed vindbaar, goed doorzoekbaar, goed deelbaar. Dus ideaal, ook voor muziek. Een nummer van dubstep grootheid Skrillex is maar liefst bijna 47 miljoen keer beluisterd. Kees de Koning van hiphoplabel Top Notch vertelde onlangs in Top Names hoe belangrijk YouTube voor zijn label  is. Vroeger moest je voor veel geld een clip maken en hopen dat MTV of TMF het wilde draaien. Nu is er altijd een plek om je materiaal te publiceren en een publiek te bereiken. En komt er nog een geldstroom op gang ook. Want ook al is het bedrag dat je per view aan reclamedeling krijgt klein, veel keer klein is aanzienlijk. Kijk op de YouTube-pagina van Top Notch en zie dat 16 clips van het label meer dan twee miljoen keer bekeken zijn waarvan de meest populaire snel richting 6 miljoen gaat. Welke zender kan Topnotch die exposure geven en nog voor inkomsten voor Kees en de zijnen zorgen ook?

Voor wie een verhaal te vertellen heeft is er geen goedkoper platform om te publiceren. Geen hostingkosten, geen streamingkosten. En voor wie aantallen haalt, kan YouTube een serieuze inkomstenstroom worden. Als het klopt – zoals wordt gezegd – dat een view  0,006 cent oplevert, is 5 miljoen views 30.000 euro. Dat heeft MTV nooit aan een artiest overgemaakt.

Daarom zijn er ook steeds meer andere videomakers die van YouTube kunnen leven. Omdat ze een internationaal publiek in een duidelijke niche aanspreken. Machinima is een van de grote namen op het gebied van games met een kleine vier miljoen subscribers. Naast de revenue share met YouTube heeft Machinima ook inkomstenstromen uit bijvoorbeeld eigen sponsoring.

YouTube is big business voor steeds meer makers. De site wil ook het eindstation voor liefhebbers zijn en investeert daarom zelf 100 miljoen om goede makers middels kanalen met unieke inhoud aan zich te binnen.

En YouTube wordt alleen maar meer

Want met YouTubeLive schurkt het platform steeds meer tegen gewone televisie aan. Niet alleen on demand kijken, maar ook live aanwezig zijn bij evenementen en concerten. Of het nu productlaunches zijn of games die ten doop worden gehouden of unieke concerten die de wereld in worden gestuurd, YouTube breidt almaar uit. Met het uitzenden van een concert van Coldplay en integraal tonen van het Coachella festival, laat  YouTube zien waar het aan werkt. In Top Names liet Eric van Eerdenburg van Lowlands horen enthousiast te zijn over de mogelijkheden. Verwacht in de toekomst dan ook veel meer mooie live inhoud die elders niet of nauwelijks te zien is.

Nog meer?

Ja, nog meer. YouTube heeft achter het url http://www.youtube.com/movies al een eerste verzameling films klaar staan. YouTube wordt ook een online videotheek. Zowel gratis als betaald met zowel waar van de grote studio’s als de kleine smaakmakers.

Samenvattend voor makers:

YouTube is gratis hosting en streaming. Wie de kosten onderzocht heeft, weet wat dat betekent.

YouTube is inkomsten voor wie aan revenueshare of pay per view doet. Als je succesvol bent, zie je dat in je portemonnaie.

YouTube is gevonden worden dankzij de kracht van Google. YouTube is het default zoeksysteem voor video. Daar moet je willen zijn.

YouTube houdt de naam van site van grappige filmpjes, maar zaagt aan de poten van veel partijen.

En als de makers er beter van worden, is dat alleen maar goed voor de kijkers.

Want dan komt er vanzelf meer moois.