(afbeelding tnooz.com)

Overdaad

De overdaad die internet heet is soms heerlijk. Alles is er te vinden. Nou ja, op zijn minst bijna alles. Per minuut komt er bij YouTube 48 uur aan nieuwe video bij. Dus als je een uur geen YouTube hebt gekeken, heb je 2880 uur aan nieuwe video gemist. Geldt altijd dat je meer mist dan je kunt meemaken, op internet word je dagelijks met je neus op die feiten gedrukt. Aan Spotify worden dagelijks 20.000 tracks toegevoegd. Keer 3 minuten is dat 60.000 minuten oftewel duizend uur.

Die overdaad is soms lekker. Gewoon browsen en nietsvermoedend tegen nieuw en nieuws aanlopen. Maar evenvaak is het gekmakend. Dan wil je dat een ander helpt door de bomen het bos te zien. Dan wil je dat je geen duizend tracks krijgt voorgeschoteld, maar alleen de nummers die er toe doen. Dan wil je geen rss-reader met 1000 ongelezen verhalen, maar de vijf artikelen die echt belangrijk zijn op het gebied van interesse.

Vriendendiensten

Curation is de Engelstalige term voor het filter dat rijp en groen van elkaar scheidt. Waar vroeger de krant of het magazine de bron was die goed en slecht uit elkaar trok, nu staan al die bronnen en nog veel meer online. En zoeken we naar betrouwbare manieren van schiften.

Aan de ene kant zijn er simpelweg de persoonlijke ‘curators’. Bij het Nederlandse 22tracks bijvoorbeeld is er per muziekgenre een dj die wekelijks de volgens hem beste nummers selecteert. Maar op muziekgebied heb je ook het eveneens uit Amsterdam afkomstige Shuffler.fm dat een paar duizend muziekspecialisten bundelt en op basis van hun selectie kanalen samenstelt. Goede muziek vergezeld van redactionele context met de focus op nieuw.

Mobiel

Steeds vaker ontdekken mensen nieuwe inhoud via hun vrienden. Een like of een tweet van een vriend is een kijk of klik-advies. Neemt de plek in van de recensie van de specialist. Maar de hele dag op Twitter of Facebook rondhangen om te zien wat daar langskomt is geen doen, daar spelen dan weer diensten op in. Zoals het Nederlandse Nine Connections. Daar maak je een kring van maximaal 9 waardevolle personen aan. De dienst kijkt vervolgens welke links door die mensen en hun achterban het meest gedeeld worden en serveert die uit als belangrijkste berichten van de dag.

Op de iPad en iPhone en andere mobiele devices gebeurt dat mooi met een aantal apps. Flipboard is een bekende. Belangrijke focus ligt er op waarde uit de berichten uit de sociale netwerken halen. Om zo op basis van vrienden en voorkeuren een persoonlijke krant voorgeschoteld te krijgen. Zite probeert daarentegen te leren van je smaak en voorkeuren. Door aan te geven of je meer over een onderwerp, meer van een schrijver of meer van een site wil, leert de app van je smaak en maakt het aanbod op onderwerpen steeds beter bij je passend. Google Currents is een nieuwe app aan het firmament dat ook de kracht van de computer en het persoonlijke probeert te combineren.

Startups

Een belangrijke toekomst voor contentcuratie gaat in het vinden van de juiste combinatie van de kracht van de computer en de persoon zitten. De startups die zich hier op richten schieten als paddestoelen uit de grond. Het veld moet eerst gevuld raken voor het grote schiften kan beginnen. Want wie cureert de curator?

Curatie was de afgelopen tijd een belangrijk onderwerp voor Fast Moving Targets.

Gilles de Smit (22tracks): de dj doet de selectie

Tim Heineke (Shuffler.fm): blogs zijn de vinger aan de muziekpols

Lucien Burm (Nine Connections): we ontstoppen digitale nieuwskanalen

Ernst-Jan Pfauth (Brainsley): het web is een schatkamer waar het een zooitje is

Dit is een aflevering van een serie blogposts over trends volgens Fast Moving Targets.

Fast Moving Trends 2012
Doe Het Zelf: zonder tussenkomst van producent naar consument
Doe Het Samen: social media nog lang niet op hoogtepunt
Doe Het Nu: de impact van de realtime revolutie
Doe Het Speels: spel-elementen grijpen om zich heen
Doe Het Deskundig: de oprukkende onmisbare gids
Doe Het Altijd En Overal: Alles = Internet

Of bezoek de overzichtspagina FMT2012