Mobiel

2011 was het jaar van de definitieve doorbraak van mobiel internet. In november scoorde NU.nl voor het eerst meer mobiele pageviews dan via de gewone site. Er wordt al zo lang over gesproken, maar nu is het dan eindelijk zo dat de persoonlijke device waarmee we altijd en overal met internet en dus met elkaar zijn verbonden een feit is. Al is ‘we’ natuurlijk nog een groot begrip. Kijk om je heen op feest, partij, schoolplein of sportclub, de groei zal voorlopig nog door gaan.

De ontwikkeling zorgt er voor dat we niet alleen gewend raken aan contact met alles en iedereen, maar ook beschikken over alles en iedereen. We hoeven niet meer te hebben, als we er maar bij kunnen. Spotify laat zien dat mensen graag voor muziek betalen als de collectie goed, het gemak groot en de prijs juist is. Datzelfde moet en gaat er op termijn komen voor boeken en films en andere media.

Kindle

Maar ook buiten het abonnementsmodel is zichtbaar dat betalen geen enkel probleem is als kwaliteit en aanbod en gemak op orde zijn. Een kleien 7 euro per maand voor de BBC iPlayer op iPhone of iPad? Geen probleem want simpel en goed. Voor een boek betalen via Amazon’s Kindle? Ik doe het graag omdat ik zo nooit zonder leesvoer hoef te zitten. Ik heb zowel in de trein in Thailand als op het platteland van Frankrijk via de Kindle e-boeken gekocht, ideaal. Al klopt bij de Kindle de prijsverhouding met papieren boeken nog niet. Vaak veel te duur.

Dat we alles digitaal doen, levert informatie op. Het koppelen daarvan vertegenwoordigt waarde. Bij Amazon leren ze van ons gedrag, brengen dat in verband met anderen en helpen ons zo vinden en kopen. Al vertelde Werner Vogels in Top Names dat ook hier geldt dat we met zijn allen aan het uitzoeken zijn wat mensen willen en hoever ze willen dat advies gaat. Zo bleken klanten van Amazon niet gecharmeerd van de optie dat ze op smaakbuddies werden gewezen. dat ze gekoppeld werden aan mensen met vergelijkbaar koopgedrag. We willen kennelijk het gevoel van uniek zijn hebben en houden.

Datavisualisatie

Ook op grotere schaal kunnen we leren van het feit dat we altijd en overal online zijn. Kunnen we afstand van het kleine nemen en het grote zichtbaar maken. Dat gebeurt met data-journalistiek en datavisualisatie zoals bijvoorbeeld de VPRO doet in Nederland Van Boven. Steeds meer gegevens komen vrij en de interpretatie daarvan kan gaan helpen bij het vergaren van inzicht en het verhelpen van problemen. Van verkeersstromen tot werkgedrag tot invulling van vrije tijd. Een helikopterview kan nieuwe inzichten geven. Datastromen helpen daarbij.

Dat personen gekoppeld zijn aan internet is één, dat dingen dat zijn en worden is twee. The Internet Of Things. Van informatie over drukte op wegen tot posities van vliegtuigen tot voorraden van winkels, de informatie komt beschikbaar en daar kunnen we wat mee. Maar tot op heden was dat voornamelijk voorbehouden aan de specialisten.

Internet Of Things

De cirkel Fast Moving Trends is rond met de constatering in deze aflevering Doe Het Altijd En Overal dat we ook met data en The Internet Of Things zelf aan de slag kunnen. Doe Het Zelf op alle terreinen dus. Zo is het Twine-project op Kickstarter (crowdfunding, oftewel: Doe Het Samen) zeer succesvol afgerond. Meer dan een half miljoen dollar werd opgehaald waar maar 35.000 dollar nodig was. Wat Twine is of doet? ‘Connect your things to the Internet, without a nerd degree.’ Met een simpel kastje, eventueel wat randapparatuur en een internetconnectie om simpele regels mee uit te voeren kun je de fysieke wereld simpel aan de online wereld koppelen. Bijvoorbeeld. ‘Als de luchtvochtigheid in de kelder hoger dan X is, stuur een SMS dat de kelder onder water staat.’ Of. ‘Als deur beneden open gaat, stuur DM dat mijn ouders in aantocht zijn.’ Complexe techniek komt beschikbaar voor de massa. Doe Het Zelf is volgens Fast Moving Targets de belangrijkste trend van nu.

Fast Moving Targets is vergeven van het feit dat we Altijd En Overal online zijn. Bijvoorbeeld.

Jasper Koning (VPRO): Nederland van Boven laat de mogelijkheden van data en visualisatie zien

Raimo van der Klein: Layar koppelt de fysieke wereld aan de online wereld

Werner Vogels: Amazon maakt met cloudservices een startup beginnen goedkoop

Onno Bakker (eBuddy): chatgedrag is een revolver geworden

Bart Brouwers (Dichtbij): Hyperlokale journalistiek heeft grote kansen

Bart Veldhuizen (Shapeways): over 15 jaar print je je eigen laptop

Leonieke Verhoog (VPRO): online (1) en offline (1) is (3)

Dit is een aflevering van een serie blogposts over trends volgens Fast Moving Targets.

Fast Moving Trends 2012
Doe Het Zelf: zonder tussenkomst van producent naar consument
Doe Het Samen: social media nog lang niet op hoogtepunt
Doe Het Nu: de impact van de realtime revolutie
Doe Het Speels: spel-elementen grijpen om zich heen
Doe Het Deskundig: de oprukkende onmisbare gids
Doe Het Altijd En Overal: Alles = Internet

Of bezoek de overzichtspagina FMT2012