Mijn journalistieke basis ligt bij de lokale journalistiek. Zoals het hoort. Wie bericht over dichtbij, leert zijn voelsprieten aanspreken. Leert aanvoelen wat er leeft in de lokale community. Ondervindt wat zijn schrijfsels aanrichten. Hij wordt er de volgende week namelijk op aangesproken. Waar een schrijver van een landelijke krant weg komt met een badinerend stukje na een eenmalig bezoek aan een plaats in de provincie, komt de schrijver van de lokale krant zijn onderwerp volgende keer weer tegen. En moet zich dus verantwoorden voor zijn werk en voelt de impact van wat hij doet.

3VOOR12/Lokaal

Dat lokale element laat je niet los. Daarom zijn we later toen ik bij de VPRO werkte naast de landelijke 3VOOR12 muzieksite lokale of regionale divisies gestart. Die berichten over de lokale muziekscenes. Nieuwtjes, interviews e.d. Berichten die het lokaal belang overstijgen vinden een plek op de landelijke site. Een stuk of vijftien sites die samen een mooi overzicht van de popmuziek in Nederland geven.

Lokale informatievoorziening is van alle tijden, maar maakt nu weer een ultra hippe periode door. Hyperlocal is in sommige kringen het toverwoord voor de toekomst van het nieuws. Niet inzoomen met informatie op een stad, niet op een wijk, maar nog kleiner en fijnmaziger: een straat. Breng nieuws en andere informatie zo dicht mogelijk bij het publiek.

Slagerij De Wit

Aan de ene kant snap ik dat natuurlijk. Dat zijn mijn roots. Want als slager De Wit uit De Wakkerstraat een eerste prijs wint voor de kwaliteit van zijn leverworst, is dat voor mij als inwoner van de Watergraafsmeer in Amsterdam waardevol nieuws. Maar als de slager uit West een prijs in de wacht sleept, maakt me dat niks uit. En als ik een klein peloton politie-agenten het park in zie gaan wil ik weten wat de aanleiding was, ook al blijkt die later te klein voor de berichtgeving in Het Parool of lokale tv-zender AT5.

De mobiel weet waar ik ben en kan mij dus fijnmazig op lokatie bedienen. Kan me niet alleen nieuws geven, maar ook van service voorzien. Kan me vertellen wat het beste restaurant van mijn voorkeur is in de omgeving waar ik verblijf. Of kan me – als ik dat wil – vertellen wanneer er een aantrekkelijke aanbieding is in een winkel die me interesseert waar ik voorbij loop.

Persoonlijk relevant

En toch is er door die mobiel iets veranderd. Dit persoonlijke apparaat zorgt ervoor dat ik veeleisender ben gewonnen. Het gros van de initiatieven dat er nu is beperkt zich tot lokatie als bindend element. Maar dat is maar ten dele een feit. Mijn interesse is anders dan die van mijn buurvrouw. Hyper lokaal nieuws, of het nu een app of een site is, hoort voor iedereen anders te zijn. Lokatie is belangrijk, maar moet met personalisatie samengaan.

En zelfs dan vind ik het nog niet genoeg. Ik weet het, ik ben veeleisend, maar ik wil bij mij passend nieuws en zinvolle informatie. Die is soms lokaal en soms internationaal. Ik wil het weten als de bakker om de hoek zijn deuren sluit. Maar ik wil ook het laatste nieuws over Apple uit Amerika en wil vers van de pers uit Londen welke nieuwe bands daar aan de weg timmeren. Ik wil voor mij persoonlijk relevante informatie. Waar die ook maar vandaan komt.

Deze column verscheen eerder in Bright

Foto Nationaal Archief