Sommige mensen doen nog een beetje lacherig over crowdfunding – geld of investeringen ophalen bij je klanten, vrienden of fans – maar de succesvolle voorbeelden zijn te talrijk om weg te zetten als marginale mogelijkheid.

Twee voorbeelden.

Petra de Boevere wil met haar slijterij De Vuurtoren naar een nieuwe Zeeuwse lokatie verhuizen omdat ze denkt dat haar bedrijf daar beter kan floreren. Ze ervoer de meewerking van haar bank als tegenwerking. En dus besloot ze een beroep op haar klanten te doen. Klanten uit de buurt, maar ook klanten uit het land die ze via haar online aanwezigheid had leren kennen. Ze hield deze mensen voor dat ze over een jaar voor 1200 euro aan drank van haar tegoed hebben als ze nu 1000 euro willen investeren om de verhuizing mogelijk te maken. Met enthousiasme en overtuiging zag ze nu al kans om 72.000 euro op te halen van mensen die in haar geloven en die haar droom mogelijk willen helpen maken. Met zo een fanbase heeft ze geen bank nodig en ze heeft dat de financieringsinstelling fijntjes laten weten. De sleutel van het nieuwe pand is binnen, in mei hoopt ze op de nieuwe lokatie te openen.

Maar het kan nog extremer.

Double Fine Adventure is een voorstel op Kickstarter voor het maken van een videogame en een documentaire. De makers waren op zoek naar 400.000 dollar aan geld voor het realiseren van hun plan. In 8 uur (!) hadden ze dat geld bij elkaar. En in 24 uur stond de teller op 1 miljoen dollar. En ze hebben nog een maand te gaan. Benieuwd waar het succes eindigt. De makers zeggen dat ze van de extra middelen de game en documentaire beter gaan maken. Dat moet dus wel heel mooi worden 😉

Wat kun je van deze cases leren? Dat het mogelijk is om zonder bank grote bedragen te verzamelen. Maar ook dat je eerst aan je fanbase moet werken. Petra de Boevere is een onderneemster die al lang aan de weg timmert en een trouw publiek heeft opgebouwd dat vergroot is dankzij online media. Vanuit die positie kon ze haar ‘fans’ aanspreken en enthousiasmeren. Iets vergelijkbaars geldt voor de makers van Double Fine Adventure. Die hebben al een trackrecord op het gebied van games. Het publiek weet dat ze iets goeds kan verwachten. Maar ook kun je van deze twee voorbeelden leren dat het vliegwiel van succesvolle crowdfunding dankzij internet snel kan gaan draaien. Geld bij vrienden en fans ophalen is altijd mogelijk geweest, dankzij internet kan het sneller.

Benieuwd wat banken hier van leren.

Later dit jaar organiseren we weer een event over crowdfunding en komt het boek Kickstart Crowdfunding uit. Onderstaande presentatie gaf ik op ons eerste succesvolle evenement.