Op Twitter sinds: 2 februari 2007

Eerste Tweet: kan hij zich niet meer herinneren, maar waarschijnlijk iets in de trant van ‘Just signed up for Twitter’

Twitternaam: @timhengeveld

Volgers: 228

Volgt: 124

Tweets: 6914

Twitterfrequentie: voorheen een paar per dag, maar is nu meer een consumerend twitteraar geworden die niet graag spamt

Top Twittermoment: de Arabische revolutie, waaruit gebleken is hoe groot en klein de wereld tegelijkertijd kan zijn

Top Twitteraar: niet één in het bijzonder, maar is geboeid door de manier waarop Jonathan Harris de chaos van Twitter visualiseert, bijvoorbeeld in “We feel fine”

Tim (23) is illustrator en game designer. Hij ontdekte Twitter door een netcast van Leo Laporte, net in een tijd dat hij op zoek was naar een manier om meer stil te staan bij de kleine dingen des levens. Twitter leek hem de tool bij uitstek om daarvoor te gebruiken. Voordat hij vaste contacten begon op te bouwen gebruikte hij Twitter het eerste jaar vooral als een versimpeld dagboek waarin hij voor bijhield waar hij op dat moment mee bezig was. Inmiddels is Twitter voor hem uitgegroeid tot het equivalent van een fotoalbum: “Foto’s neem je op belangrijke momenten in je leven. Tweets hebben dezelfde functie, maar je kunt ze veel makkelijker elk moment de wereld ingooien, en geven zo een betere indruk van hoe een persoon echt is.” Sinds hij is gaan werken is Twitter voor Tim zelf echter meer een persona geworden dan dat het nog een ongefilterde indruk van zijn karakter geeft: “Sommige tweets zijn gewoon niet meer geschikt voor zo’n divers publiek.”

Wat Tim fascinerend vindt aan Twitter is de ‘ambient intimacy’ die daar soms tussen mensen ontstaat, bijvoorbeeld toen een zangeres waar hij fan van is hem persoonlijk via Twitter een fijne verjaardag wenste terwijl hij daarvoor nooit direct met haar gecommuniceerd had. Minder blij is hij met het gebrek aan controle op de juistheid van tweets. Zo verspreidde iemand recentelijk via een fake BBC Twitteraccount het gerucht dat Kim Jong-un dood zou zijn; dat werd door nieuwssites klakkeloos overgenomen.

De kracht van Twitter ligt voor Tim in het feit dat je op een passieve manier met veel mensen een band kunt opbouwen. Zonder de deur uit te gaan of zelfs maar een telefoon op te hoeven pakken krijg je toch een goed begrip van mensen die hun ongefilterde gedachten naar je toe tweeten. Een zwakte vindt hij de features die Twitter met haar nieuwe lay-out introduceerde. De ‘Discover Tab’ bijvoorbeeld, die volgens Tim enkel opsmuk is van wat Twitter werkelijk is. Voor ingrijpende veranderingen in zijn leven heeft de dienst niet gezorgd, maar wel heeft het een grote rol gespeeld in zijn persoonlijke groei: hij kan zich beter openstellen naar andere mensen toe en staat meer stil bij het alledaagse moment. Dit heeft ervoor gezorgd dat hij wel een paar dagen, maar niet langer dan dat zonder zijn Twitterfeed zou kunnen: “De veelheid aan informatie die er op me afkomt en die helemaal op mezelf toegespitst is vind ik inspirerender dan kranten of nieuwssites, en dat stimuleert mijn creativiteit.”