South By South West, het nieuwe media evenement in Austin Texas, zit er op. Het was weer goed. Op de eerste plaats is het festival uitputtend en inspirerend. Uitputtend door het grote aantal goede seminars (natuurlijk zitten er ook missers tussen), uitputtend door de zes uur tijdverschil en uitputtend omdat het ‘s avonds ook weer heel gezellig is.

Maar het is ook inspirerend. Omdat de top van de internationale nieuwe media scene hier verzameld is. Van Twitter tot Google tot Foursquare tot Instagram. Je hoort over nieuwe ontwikkelingen en doet aan een realitycheck: sluit wat ik hier hoor aan bij de trends en ontwikkelingen die ik zelf zie. Dus ook als je weinig nieuws hoort, kan dat goed zijn, mits goed verteld.
Mijn drie hoofdlijnen van SXSW.

Social

Waar het eerst nog zo was dat ‘social’ een extraatje was op bestaande media, begint alles dezer dagen bij ‘social’. Het is nu een voorwaarde voor een dienst of product om delen en conversatie te faciliteren. Zo worden in de toekomst geen sportstadions meer gebouwd waar geen eigen netwerk ligt dat groot genoeg is om de supporters massaal foto’s en berichten te laten uploaden en delen. Michiel Berger schreef er een blogpost over.

Big data

Iedere seconde komt er op YouTube een uur aan nieuwe video bij. Ieder half uur gaan er bij Twitter 200 Gigabyte aan data doorheen. En de twee diensten zijn groot, maar vertegenwoordigen maar een deel van de grote hoeveelheid data die wordt verstookt. Steeds meer diensten proberen in te zoomen op de behoefte om de data die we produceren (van bellen tot inchecken bij Facebook tot foto’s versturen of zoekopdrachten invullen) te begrijpen en er ons voordeel mee te doen. Van het persoonlijke (sport of eetgedrag monitoren om gezonder te leven of een betere conditie te krijgen) tot het commercieele (hoe met aanbiedingen in te gaan op gedrag van mensen) tot het publieke (hoe kan data helpen de wereld beter in te richten of organiseren?). Lees een verslag van Gerson Veenstra over de vraag hoe data een verhaal kan vertellen. Gerbrand Meijer publiceerde over open data en de overheid.

Realtime

Alles is nu, alles kan onmiddelijk en dus moet het meteen. Big Data begint small. We zijn met zijn allen rechtstreeks en onmiddelijk onze activiteiten aan het delen. Van tweets tot checkins tot gewicht en snelheid. Iedereen weet onmiddelijk wat een ander van een concert of restaurant vindt. Sinds mobiel internet hoeven we niet meer te wachten. Sterker nog: willen we niet meer wachten. We willen alles weten, we willen overal bij kunnen, we willen overal over kunnen beschikken. En op basis van wat we nu doen, kunnen we voorspellen waar we straks hen gaan, wat we straks kopen, wat we straks kijken of luisteren. Dat is het gegeven, nu begint de zoektocht naar wat we daar aan kunnen hebben. Op basis van nu kunnen we straks voorspellen. Een blogpost van eigen hand.

SXSW was drukker dan ooit en er waren meer panels dan ooit. Daar valt over te klagen, maar … ik ben er volgend jaar gewoon weer bij. Uitsputtend en inspirerend.

Zie hier de speciale aflevering die we voor Top Names maakten. Met onder meer Michiel Buitelaar (Sanoma), Willemijn Maas (Avro), Michiel Frackers (Amsterdam Fellows), Marjolijn Kamphuis (Foodzy), Gilles de Smit (22tracks), Martijn Pannevis (Skylines), Hans Veldhuizen (ex-Nedstat, ex-Albumprinter), Johan Voets (Dutch Cowboys), Jasper Koning (VPRO).