De snelheid van het huidige internet blijft verbazen. Overnight successes, ze zeggen het zo mooi in het Engels, ze bestaan. En dan nog wereldwijd ook. Een paar voorbeelden van de afgelopen maanden:

De ene dag kende niemand Walk Off The Earth. Maar hun cover van Gotye’s Somebody That I Used To Know was zo aanstekelijk en bijzonder dat ze een dag later een wereldhit hadden. In geen tijd gingen ze naar miljoenen views. In januari kwam de clip uit, inmiddels is ie 77 miljoen keer bekeken.

De ene dag waren de game-makers achter Double Fine Adventure op zoek naar 400.000 dollar om hun game te releasen, de volgende dag hadden ze dankzij steun van fans bij Kickstarter een miljoen dollar opgehaald. Uiteindelijk stopte de teller op 3,3 miljoen.

De ene dag was Floris Kaayk een onbekende filmmaker, de andere dag was hij wereldnieuws omdat hij onder de naam Jarno Smeets beweerde te kunnen vliegen. Maandag kende niemand hem, dinsdag was hij wereldnieuws, donderdag onthulde hij zijn fake-actie. Na een voorbereiding van maanden is zijn naam in dagen gevestigd. Zijn video is meer dan vier miljoen keer bekeken.

Voorbeelden van het realtime web, onderstrepend hoe snel verhalen verspreid kunnen worden, hoe snel mensen gemobiliseerd kunnen worden, hoe krachten fundamenteel veranderd zijn.

In het volgende maand verschijnende boek De Realtime Revolutie zegt blogger en manager Niels Aalberts het aldus: “Tien jaar geleden maakte ik plannen van week tot week, die ik daarna uitrolde. Niet alles lukte, maar je werkte naar een momentum toe. De essentie van het realtime web is dat dat momentum heel oncontroleerbaar wordt, omdat dat door allerlei andere mensen en andere factoren gecreĆ«erd kan worden. Het slim managen van de chaos maakt nu het verschil.”

Maar het zijn niet alleen verhalen en video’s die snel kunnen gaan. Dat geldt ook voor software en dus voor bedrijven.

Hadden we al Pinterest dat liet zien dat een nieuwe dienst in maanden een miljoenenpubliek kan bereiken, het bleek de afgelopen weken nog sneller te kunnen.

De ene dag was OMGPOP een noodlijdend maker van games, de andere dag werden ze voor meer dan 200 miljoen dollar aan Zynga verkocht dankzij het succes van Draw Something. CEO Dan Porter van het bedrijf twitterde het zelf aldus: “It took AOL 9 years to hit 1 million users. It took Facebook 9 months. It took Draw Something 9 days.”

En waar het succes aan te danken is? Als de makers het wisten hadden ze de afgelopen jaren niet zitten rommelen met de tientallen games die niet van de grond kwamen. Tekenspelletjes waren er al en toch werd dit een wereldhit. “No one had any idea that this would take off, and no one knows why it did,” vertelde een investeerder aan All Things D.

In een paar weken was Draw Something groter dan Angry Birds. Online game-gigant Zynga zag hoe het bedrijf per dag meer dan 200.000 dollar omzette en stapte in. Voor meer dan 200 miljoen dollar werd OMGPOP gekocht dat maanden geleden investeerders nog moest proberen te overtuigen dat er echt toekomst was.

Het realtime web versnelt alles. De flop van vandaag kan de hit van morgen zijn, de loser van het moment de held van de toekomst, de concurrent van vandaag is niet die van morgen. Meer dan ooit is creatie en zaken doen met onzekerheden omgaan, op onverwachte ontwikkelingen inspelen, het roer met snelheid omgooien, een weg vinden in een chaotische wereld die ieder moment kan veranderen.

Leiderschapsexpert Menno Lanting in De Realtime Revolutie: “De buitenwereld ontwikkelt zich sneller dan organisaties kunnen volgen. Organisaties die in hun branche het karakter van het realtime web als eerste weten te omarmen, zullen de winnaars zijn. Zij kunnen de kennis van buiten sneller naar binnen halen dan anderen, zij profiteren meer van de collectieve wijsheid die internet biedt.”