De bezoekers van deze site weten het, bij Fast Moving Targets zijn we fans van het fenomeen crowdfunding. Bekijk de grote serie aan berichten en cases die we aan het onderwerp besteedden. We vinden het mooi dat het nu – door de toegankelijkheid van de techniek en de communicatiemiddelen – makkelijker dan ooit is geworden om geld voor plannen en projecten bij elkaar te krijgen zonder bank of subsidie. Heb je een goed idee met overduidelijke urgentie en ben je in staat om dat op een persoonlijke manier onder de aandacht te brengen, dan is het mogelijk om fans of klanten met geld achter je te krijgen. Zo financierden de supporters van Fast Moving Targets de studio waarmee we nu o.a. Top Names maken.

Kunst en cultuur

Aanvankelijk leken de crowdfundvoorbeelden zich te beperken tot goede doelen en de wereld van kunst en cultuur. Niks mis mee, prachtig juist dat bijvoorbeeld via de 1%Club al meer dan zeshonderdduizend euro is opgehaald voor projecten in ontwikkelingslanden. Bekijk de aflevering van Top Names waarin Anna Chojnacka van de 1%Club over het succes van haar platform vertelt.

Mooi ook dat studenten van de Haagse Hogeschool via Ten Pages 2000 aandelen van een boek weten te slijten zodat dat ook daadwerkelijk in de winkel is gekomen.

Maar dat de successen breder zijn dan goede doelen en kunst is krachtig. Hoe 100 vrouwen 500 euro in Qolors stoppen is een mooi bewijs dat een bedrijf beginnen met steun van je toekomstige doelgroep kan.

Dat Het Schooltje van Dik Trom hard op weg is om de benodigde 60.000 euro te halen, laat zien dat crowdfunding een rol in de wereld van het erfgoed kan spelen.

Dat er nu in Rotterdam een unieke houten brug komt waar burgers onderdelen van hebben geadopteerd en het bijbehorend enthousiasme de doorslag bij verdere financiering gaf, laat zien dat de publieke ruimte mede kan worden ingevuld door de burgers zelf.

Bedrijven

Recent haalde Petra de Boevere, ook wel bekend als Slijterijmeisje, 100.000 euro op bij haar klanten om de verhuizing van haar winkel mogelijk te maken. Zij krijgen over een jaar voor 1200 euro aan tegoedbonnen, maar maken nu de stap van Petra mogelijk. Een pracht voorbeeld van de kracht van een netwerk en een goed netwerker.

Afgelopen weekeinde trok Philip Actor aan de bel. De man achter Droam, een dienst die betaalbaar internetgebruik in het buitenland mogelijk maakt, dreigde ten onder te gaan aan de gemaakte kosten van een paar klanten. Hij moest deze week met geld over de brug komen, vertelde hij, anders zou Droam het loodje leggen. En dat net nu het verder volgens hem goed gaat. Hij had 700 mensen nodig die een Droam wilde reserveren en voorfinancieren om zo geldeisers van dienst te kunnen zijn. Die 700 haalde hij niet, daar was de tijd te kort voor. Wel ruim 200. En door de reuring die daar bij hoorde, vond hij andere mensen die hem nu willen steunen. De toekomst lijkt veilig gesteld.

Bedragen

Dat de successen van crowdfunding op steeds meer terreinen opduiken is een krachtig signaal van de opmars van het fenomeen. Maar dat de met crowdfunding gemoeide bedragen steeds groter worden ook. Nog niet zo lang geleden was het heel bijzonder dat Kickstarter initiatief Double Fine Adventure voor een game in een dag een miljoen ophaalde. 4 ton was nodig om aan de slag te kunnen, na dertig dagen stond de teller op 3,3 miljoen dollar. Prachtig.

Maar gisteren ging Pebble, een horloge dat in contact staat met je mobiele telefoon en zo als afstandbediening en afleesscherm kan dienen, door de grens van 10 miljoen dollar heen! De makers hadden een ton nodig om te kunnen gaan produceren en hebben nu al 66 duizend horloges verkocht, nog voor de productie is begonnen.

Meer dan geld

Al deze voorbeelden laten zien dat crowdfunding zoveel meer is dan alleen geld ophalen. Verdiep je in het onderwerp en het wordt duidelijk dat crowdfunding ook marktonderzoek is (de makers van Pebble weten nu dat er grote vraag naar hun product is), ook klantenbinding is (Petra de Boevere maakt met haar actie de band met haar publiek alleen maar sterker), ook marketing is (de investeerders in Qolors zijn ook de verkopers van het product), ook productontwikkeling is (de makers van de game Run Zombie Run betrekken de supporters bij de invulling van hun game).

Dar crowdfunding grote mogelijkheden biedt in een tijd waar banken steeds vaker niet thuis geven en de overheid zich terugtrekt, moge duidelijk zijn. Maar is crowdfunding de oplossing voor alles? Nee, natuurlijk niet. Net zoals in de rest van het leven meer mislukt dan lukt, geldt dat ook als je van anderen geld wilt hebben bij het realiseren van een doel. Soms is een idee niet goed, vaak is de urgentie onvoldoende duidelijk, regelmatig kan de initiatiefnemer zijn verhaal onvoldoende bij een publiek onder de aandacht brengen. Crowdfunding kan op veel manieren mis gaan, maar de eenvoud van techniek en bereikbaarheid van communicatie bieden mogelijkheden die er tot voor kort niet waren.