Dan heb je de toppers in je team, maar krijg je toch de financiering niet rond. De ploeg van Jac Orie met olympisch kampioen Mark Tuitert en wereldkampioen Stefan Groothuis zit zonder hoofdsponsor. En daarmee loopt het voortbestaan gevaar. De ploeg Orie is hard op zoek naar bedrijven die willen steunen, maar wordt het geen tijd om ook in de sport de op andere terreinen succesvolle vorm van crowdfunding in te zetten? Zouden de Nederlandse schaatsfans niet bereid zijn om een handje te helpen? En zou dat eigenlijk niet een veel leukere vorm van steun zijn? @boerdeboer opperde het gisteren op Twitter. Het zette me aan het denken.

Een succesvolle crowdfundactie voor de ploeg Orie moet in mijn stellige overtuiging haalbaar zijn. Het verhaal van de toppers voldoet namelijk aan de randvoorwaarden van crowdfundsucces:

1. Duidelijk en haalbaar doel
Voorwaarde één van succesvolle crowdfunding is dat er een duidelijk en haalbaar doel is. In dit geval, met landelijke helden die door een groot publiek op handen gedragen worden, mag dat bedrag hoger zijn dan in een regulier geval. Het benodigde bedrag is niet bekend gemaakt, om een half miljoen op te halen zijn 50.000 mensen die een tientje, 5000 mensen die honderd euro of 500 mensen die duizend euro storten nodig, laten we daar eens mee beginnen 😉

2. Voelbare urgentie
Mensen trekken de portemonnaie als ze het gevoel hebben dat het moet, dat hun bijdrage het verschil maakt. En dat is in dit geval simpel: het voortbestaan van de ploeg loopt gevaar. Als er geen geld komt, kunnen deze toppers niet verder. Nu houden ze de hand op bij de bond, maar dat is een eindig verhaal. Er moet dus geld komen. De benodigde urgentie voor een succesvol crowdfund initiatief spat er vanaf.

3. Aanwezige betrokkenheid
In de ploeg zitten mensen die gewend zijn in de publiciteit te treden, die online het gesprek aan gaan met anderen. Mark Tuitert en Jac Orie zijn vaak op tv te zien, hebben dus met hun verhaal toegang tot media. Ze kunnen in korte tijd publiciteit genereren voor hun doel. Daarnaast hebben ze een actieve aanhang op Twitter en andere netwerken die ze eenvoudig kunnen activeren. Mensen gunnen hun succes en zullen de schouders er onder zetten. Al was het maar om het verhaal onder de aandacht te brengen. En eenvoudig zullen ook andere topsporters een handje willen helpen. De gunfactor is groot.

OK daar zijn we uit. De randvoorwaarden zijn er. Maar stel dat Orie cs van start willen, wat nu?

1. Bepaal doel
Ze moeten op papier zetten hoeveel geld nodig is en wat daar mee gaat gebeuren. En dan nog even een reality check of dat bedrag als haalbaar voelt.

2. Maak urgentie duidelijk
Ze moeten nog een keer goed duidelijk maken dat er geen andere manier van financiering is. Dat dit de beste methode is. Dat is in dit geval eenvoudig met het uitblijven van groot bedrijfsgeld.

3. Baken de periode af
Ze moeten een korte afgebakende periode bepalen. Hoeveel tijd is er om de steun te vergaren? Beperking van de tijd is belangrijk. Ook om de urgentie te onderstrepen en de aandacht vast te kunnen houden. Maximaal 30 dagen bijvoorbeeld.

4. Zet de juiste prijs
Ze moeten het publiek een handje helpen. De mogelijkheid geven om uit maximaal 5 pakketten van klein (tientje) tot groot (tienduizend euro) te kunnen kiezen als ze willen bijdragen. Deelnemen moet toegankelijk zijn, maar grotere bijdragen zorgen uiteindelijk voor de bulk van het geld.

5. Zorg voor de juiste beloningen
Ze moeten mensen iets terug geven. Het publiek steunt graag, maar wil er ook wat voor. Maak de supporters speciaal. Voor X unieke nieuwsbrief, voor Y schaatsclinic, voor Z naam op sporttas of Twitterpagina. Dat soort dingen.

6. Betrek je publiek
Trainer en sporters moeten zelf een actieve rol spelen in de actie. Maak het verhaal zo persoonlijk mogelijk.

7. Maak een publiciteitsplan
Er moet een goed plan gemaakt worden om de media te mobiliseren. Dat lijkt in dit geval eenvoudig.

8. Blijf communiceren
Daar hoort bij dat het verhaal van de actie verteld moet blijven worden. Hoe staat het ervoor, hoeveel nog tot het doel, dat soort elementen. Maak er een mooi multimediaal verhaal van.

Toen ik begon te schrijven was ik er van overtuigd, nu ik klaar ben weet ik het nog zekerder: Jac Orie en zijn ploeg moeten NU een crowdfundactie starten!

En het leuke is, de reacties uit kamp Orie zijn goed!