Met de groeiende tijd die wij online spenderen en de hoeveelheid technologische ontwikkelingen die er voor zorgen dat we steeds meer connected zijn en allerlei data produceren en delen, wordt ook de behoefte om op een goeie manier overzicht te krijgen steeds groter. Beelden en beeldend vertellen krijgt hierin een steeds grotere rol toebedeeld. Datajournalistiek is al een belangrijk onderdeel in dagelijkse verslaglegging en steeds groter wordende datasets hebben steeds meer overzicht en verbanden nodig om inzicht en waarde aan te kunnen geven.

Applicaties die ons op een makkelijke manier inzicht geven in grotere sets data zijn een welkome aanvulling op het pakket van de data journalist, maar ook de ‘verhalen verteller’. Datavisualiztion.ch is bijvoorbeeld zo’n set. Prachtige en waardevolle tools die je helpen datasets inzichtelijk te maken door er mooie visuele vergelijkingen, kaarten, graphs en diagrammen van te maken. Het helpt ons de patronen in de data te herkennen en het verhaal achter de data te vertellen. De tools gebruiken de data als uitgangspunt en creeren inzichten verbanden, vergelijkingen en beelden waarmee het verhaal verder vertelt kan worden, of dit nu geschreven of beeldend wordt uitgewerkt.

“Veel infographics zijn niet meer dan cijfers leuk op een achtergrond geplakt”

Met al dit datageweld en de vraag om snelle mooie visuele overzichten is de infographic DE marketing tool geworden om snel inzicht te creeren, maar is vooral een populaire traffic generator vanwege zijn makkelijk deelbare karakter. Veel infographics gaan dan ook voorbij aan het doel van de infographic, met beelden inzicht geven, en zijn niet meer dan een groot aantal cijfers of feitjes die leuk op een achtergrond zijn geplakt. Sinds kort zijn er een aantal services gestart die van deze hype handig gebruik maken. Easel.ly is zo’n service die makkelijk, snel en in een paar klikken te genereren infographics belooft. De service (nog in BETA) laat je kiezen uit een aantal standaard visuals waarboven op je je eigen data kunt invullen, dit alles aangevuld door plaatjes die je uit hun icon bibliotheek kunt kiezen. Info.gr  is een zelfde soort service, ook net publiek. Zij verkopen hun service als DE tool voor journalisten die zo de ‘vervelende’ stap; ‘designer inhuren’ over kunnen slaan. venngage is de laatste in de serie net aangekondigde autogenerated infographic services, deze service is onderdeel van het infographic platform visual.ly en is nog niet publiek.

“Goede visuele toegevoegde waarde begint met de data en het verhaal”

Ik ben als geen ander voor veel meer goeie en mooie graphics die inzicht geven in de steeds groter wordende zee van data, overzicht geven en je helpen het geheel te zien. Wat deze services mijns inziens echter brengen is precies het omgekeerde van wat goede visuele data storytelling zou moeten zijn. Deze services gaan uit van een van te voren gecreëerd beeld, waarover de data of feiten geplaatst worden. Kies een generiek thema, waarin je de data plaats, die je vervolgens nog kunt tweaken. Terwijl goede visuele toegevoegde waarde juist ligt in het gegeven dat dat beeld begint met de gegeven data en het verhaal erachter. Aan de hand daarvan een beeld creert dat dit verhaal inzichtelijk maakt, deconnecties maakt en overzicht geeft. Door middel van vergelijking, diagrammen metaphoren of connecties. Dat is de ware toegevoegde waarde van visueel denken en die  wordt op deze manier niet onvoldoende gebruikt.

Zien alle infographics er straks hetzelfde uit? Of helpen deze tools ons om de uitdaging aan te gaan…. we zullen het zien.