Dat we bij #FMT gefascineerd zijn door het fenomeen crowdfunding, heb je het afgelopen jaar gemerkt. Tientallen blogposts schreven we het over het onderwerp, mooie cases kwamen aan bod en in november 2011 organiseerden we een succesvol event over het onderwerp. En nu is er dan het boek. Nou ja binnenkort is het boek er. In samenwerking met Einstein Books brengen we 23 oktober de uitgebreide papieren versie uit (reserveren kan bij bijvoorbeeld Managementboek), maar nu zijn er al vier compacte ebooks van tienduizend woorden die met verschillende cases inzoomen op verschillende  deelgebieden. Koop voor slechts 2,49 de editie kunst & cultuur, sport, media of business.

Waarom we crowdfunding zo boeiend vinden? Omdat het een manier van financieren is die bij deze tijd past. Omdat het aansluit bij de trend van zelfredzaamheid of doe het zelf of cut out the middle man. Wat je wilt. We zien die trend overal om ons heen. Crowdfunding laat zien dat projecten gerealiseerd kunnen worden zonder bank of subsidie, maar met steun van familie, vrienden, fans en supporters. Dan is het prachtig dat er nu internationale voorbeelden zijn waar miljoenen worden opgehaald voor alles van games tot horloges tot musea, maar is het even leuk als een sporter dankzij steun van zijn supporters op trainingskamp kan. Of als de lokale speeltuin dankzij buurtgenoten kan worden opgeknapt. Crowdfunding kan zowel klein als groot waarde hebben.

En die waarde zit dan in veel meer dan geld alleen. Mensen betrekken bij je doel of product, is het aanhalen van banden, vergroten van een fanbase. En die fanbase kan je dan weer helpen om de wereld van je product op de hoogte te stellen. Zij worden je ambassadeurs. Of ze denken mee over het product. Kortom: crowdfunding gaat over veel meer dan geld alleen.

Wil je weten waarom crowdfunding interessant is, hoe je een crowdfundingproject succesvol tot een einde brengt en wil je geinspireerd raken door cases van anderen? Koop dan nu een van de ePubs of vanaf 23 oktober papieren versie.

 

Crowdfunding / Business

De essentie van crowdfunding in 10.000 worden. Plus cases:

Minimal: Crowdfunding als integraal onderdeel van het bedrijfsproces

Een ton en de eerste klanten voor bar Oldenhof

Buitengewone varkens: schattige biggen verkopen zichzelf

De klanten van slijter Petra de Boevere helpen haar verhuizen

100 vrouwen vormen de financiële basis voor Qolors

iTunes / BOL (€ 2,49)

 

Crowdfunding / Kunst en cultuur

De essentie van crowdfunding in 10.000 worden. Plus cases:

Auteur Seth Godin haalt in drie uur 40.000 dollar op

De virale werking van Twitter tilt Twitflicks van Eddy Terstall naar een hoger plan

Engelse band Cornershop financiert een album via de crowd

Miktor en Molf financieren een skatepool als kunstobject

Hartverwarmende video’s leveren Impossible Situations geld op

 iTunes, BOL (€ 2,49)

 

Crowdfunding / Media

De essentie van crowdfunding in 10.000 worden. Plus cases:

Red Light Radio zendt uit vanuit een peeskamer

Olaf Koens laat zien: het publiek wil de journalist een handje helpen

Documentaire Frozen Kids komt er ook als het beoogde bedrag niet wordt gehaald

The Sochi Project: langdurige steun voor slow journalism

Studenten aan de Haagse Hogeschool verkopen in zes weken 2000 aandelen voor een boek

iTunes , BOL (€ 2,49)

 

Crowdfunding / Sport

De essentie van crowdfunding in 10.000 worden. Plus cases:

Authentiek verhaal over AlpeD’HuZes heeft waarde

Gewichtheffer Sarah Robles naar de Olympische Spelen dankzij supporters

Supporters van De Graafschap vullen het gat dat sponsoren laten vallen

Twaalfjarig skitalent Stephanie heeft geld voor een traininskamp nodig

MyFootballClub: crowdfunding zorgt slechts voor een tijdelijke opleving

 iTunes, BOL (€ 2,49)

 

Zoals gezegd, vanaf 23 oktober de papieren versie met alle cases en bijdragen van experts. Reserveer bij Managementboek.

Wil je zelf met crowdfunding van start en een maand lang begeleiding en een crowdfundingplatform winnen? Dien je plan voor 15 oktober in en we helpen je je droom realiseren!