Lessons Learned is een serie van Fast Moving Targets waarin mensen uit de praktijk, de mensen met de poten in de modder, hun lessen delen. Wat hebben ze geleerd van een project, een process, een product? Vorige week verzorgde Erwin Blom de aftrap met onze eigen lessen. Deel twee in de serie wordt door Roos van Vugt verzorgd. Nu als ‘social media strategist’ werkzaam bij Social Embassy, maar tot voor kort social media manager bij Deloitte. Wat zijn de lessen die zij heeft geleerd op het gebied van ‘social business’, het integreren van social media in de het reguliere werk bij Deloitte?

“Nadat ik met een team een zeer succesvolle social recruitmentcase had neergezet, ben ik eind 2010 begonnen met social business (wat eigenlijk helemaal niet nieuw is, maar wel via nieuwe kanalen!) binnen Deloitte neer te zetten. Van de medewerkers merkwerkers maken doordat ze hun relaties via en op social media verstevigen.
In die tijd heb ik veel geleerd, van dingen die ik wellicht eerder los had moeten laten, van teleurstellingen tot zelfs tegenslagen en natuurlijk van de successen. Bijvoorbeeld de eerste leads; klantaanvragen die via social media binnenkwamen. Iedere dag had wel een leermoment. Deze vijf Lesson’s Learned schoten mij als eerste binnen, maar nogmaals, er zijn er nog veel, veel meer :)”

“Blijf niet hangen in plannen”


“Om social op de kaart te zetten in grote organisaties heb je bewijslast nodig. Blijf daarom niet hangen in vergaderingen, strategie schrijven en ander kantoorgeneuzel. Ga het vooral ook gewoon ‘selluf’ doen. Voordat de kritische massa echt aan de slag gaat met en via social media heeft tijd nodig. Als je zelf aan de slag gaat, kun je bewijslast laten zien, waarmee je anderen weer kan overtuigen. En niet onbelangrijk, je leert er zelf ontzettend veel van!”

“Je bent niet de enige”


“Binnen iedere (grote) organisaties zijn er collega’s die ook actief op social media zitten. Probeer hen te identificeren (kan oa door een tool #SocialStat van Michiel Berger) en vraag aan die social champions om je mee te helpen social media op de kaart te zetten.”

“Non-believers? Steek er niet te veel (of zelfs geen) tijd in”


Richt je je vooral op mensen die nieuwsgierig zijn, die willen. Managers die Twitter maar blijven bestempelen als verbale diarree of Yammer zien als een chatbox, laat ze los. Het scheelt je kromme tenen en vooral tijd, door je niet op die groep te richten. Ik wilde soms te veel de evangelist zijn en mensen direct laten bekeren. Ik zat soms nog net niet met mijn voetje tussen de deur…

“Old skool helpt new skool”


Laat je communicatie over social media via bestaande en vertrouwde kanalen lopen. Het personeelsmagazine geheel in het teken van social media: zorgt voor activatie en dat het een gespreksonderwerp wordt bij de koffieautomaten en niet onbelangrijk, bij de medewerkers thuis. Plaats op intranet linkjes naar je internal social. Mail mensen met content en leg ze eindeloos uit hoe ze op welke social media het kunnen plaatsen. En vooral de zeepkist en train/train/train

“Lange adem”


Even doorgaan op mijn bovenstaande woord ‘eindeloos’. Verwacht niet dat het na een jaar staat. Voor grote organisaties heb je een lange adem nodig. ‘Guru’ Brian Solis vertelde op een congres dat grotere organisaties zo’n drie jaar nodig hebben, eer ze echt een social business kunnen neerzetten. Ik denk dat die termijn reëel is.

Roos van Vugt

Heb je ook Lessons Learned die je wilt delen? Mail ze naar erwin@fastmovingtargets.nl

(Foto: Punkmedia)