Ik werd vrijdagmiddag gebeld. Een redacteur van het NCRV radioprogramma Cappuchino wilde me als gast uitnodigen. Naar aanleiding van het verschijnen van het boek ‘Crowdfunding; realiseer je droom zonder bank of subsidie‘ wilde hij in de uitzending praten over de hypotethische vraag of een wielerploeg met crowdfunding zou kunnen worden gefinancierd. Ik zal er zaterdag zijn, zei ik.

Nog dezelfde dag kwam de site ‘Wij Kopen De Raboploeg‘ online. De hypotetische kwestie werd een werkelijke vraag. Een initiatief om te onderzoeken of wielerfans genegen zouden zijn om de portemonnaie te trekken, stond online. Nog niet met een echte betaalmogelijkheid, maar met steun als intentieverklaring. Op het moment van schrijven hebben ruim 7000 mensen zich achter het idee geschaard. Als ze ieder een tientje zouden overmaken, zou de eerste 70.000 euro in een dag binnenzijn. Op zijn minst een onderstreping van de potentie …

Beluister het interview op Cappuchino

Maar is zo’n initiatief echt haalbaar?

Ja, want …

Geslaagde crowdfunding initiatieven hebben urgentie

Daar is geen twijfel over mogelijk. De sponsor van de Raboploeg trekt de stekker eruit. De toekomst ziet er daardoor slecht uit. Crowdfunding kan een toekomst veilig stellen.

Geslaagde crowdfunding initiatieven zijn afgebakend

Crowdfunding zou om te beginnen gaan om de ploeg een jaar te kunnen financieren.

Geslaagde crowdfunding initiatieven hebben een achterban met passie voor onderwerp of persoon

Nederland is een land van fietsliefhebbers, zowel amateur als prof. De steun op de eerste dag zonder groot offensief onderstreept de potentie. Van zowel gewone liefhebbers als van grote namen als Ben vd Burg, Mark Tuitert en Robert Gesink.

Nee, want …

Geslaagde crowdfunding initiatieven voelen haalbaar

Een ploeg als die van de Rabo heeft volgens sportspecialist Gijsbregt Brouwer 15 miljoen nodig. Dat is veel, heel veel. Er is nog geen voorbeeld van die omvang bekend. Om de kans van slagen te vergroten zou het bedrag om laag moeten of in kleinere porties moeten worden opgedeeld.

Geslaagde crowdfundinitiatieven geven waarde terug

‘Wij Kopen De Raboploeg’ is nu nog niet meer dan een idee. De ploeg staat niet te koop, de betrokkenen zijn nog niet gekend, het plan is nog niet uitgewerkt. Want mensen die geven, moeten ook iets krijgen. Dat kan varieren van handtekening tot wekelijkse berichten achter de schermen tot exclusieve sportclinics. De deelnemers moeten zich speciaal voelen. En de instap mag laag blijven, een tientje om mee te doen, maar de mogelijkheid om met grotere bedragen deel te kunnen nemen moet worden toegevoegd om echte stappen te kunnen zetten.

Geslaagde crowdfunding initiatieven hebben een grote gunfactor

De personen om wie het gaat moeten zichzelf in de strijd gooien. Zij moeten laten zien dat ze het belangrijk vinden, dat ze het waarderen, dat het ze menens is. Om de kans van slagen te vergroten zouden de renners zelf de boegbeelden moeten worden die duidelijk maken dat het erg is als zij als nieuwe schone generatie de dupe van hun voorgangers worden. De renners moeten het vertrouwen van het publiek terug winnen. Dat moeten ze zelf doen. Door veel en vaak met de fans te communiceren. Willen ze dat doen, dat is een vraag … Ze zijn er nog niet bij betrokken.

Samenvattend
‘Wij Kopen De Raboploeg’ is een leuke guerilla actie die een begin van de potentie van crowdfunding van een wielerploeg laat zien, maar waar nog heel hard aan moeten worden gesleuteld om haalbaar te worden.

PS1 Het boek Crowdfunding; Realiseer je droom zonder bank of subsidie is zowel digitaal als papier te koop.

PS2 Dinsdag 23 oktober organiseren we een (gratis) avond in Pakhuis De Zwijger in Amsterdam over crowdfunding. Zowel boekpresentatie als interviews. Geef je hier op, er is nog plek.