Vision is een serie programma’s over de toekomst van televisie, online video, oftewel het nieuwe kijken. In de tweede aflevering van deze door Streamzilla mogelijk gemaakte reeks proberen we in een uur een zender op te zetten. Waar is ruimte? Wat zijn de kosten? Hoe gaan we geld verdienen?

‘We’ zijn in deze:

Erwin Blom, Fast Moving Targets, in zijn tijd als hoofd van de afdeling nieuwe media van de VPRO verantwoordelijk voor de opzet van 4 digitale tv-kanalen (3VOOR12 (2x), Holland Doc en Geschiedenis.tv)

Stef van der Ziel (Streamzilla) al 18 jaar internationaal actief op het gebied van streaming en hosting van audio en video.

Robert Rutten (Brava NL), werkte eerst voor UPC, adviseerde partijen als Philips en Pathé en is nu bij Brava NL verantwoordelijk voor zes digitale zenders.

Peter Hazenberg (Videobrix), werkte ooit voor Dutchview en is nu zelfstandig specialist op het gebied van digitale video en audio.

En we beginnen met onze brainstorm …

“De pay-tv markt is wereldwijd 175 miljard groot, free to air staat voor 125, de online advertentiemarkt bedraagt 20 miljard”

Een nieuwe zender, moet ie breed of smal? 

Robert Rutten: “Smal. Eerst moet je beginnen voor een kleine groep mensen. Die moeten het leuk vinden. Dan kun je later altijd nog breder gaan. Je moet eerst op prime time jouw doelgroep achter die zender zien te krijgen.”

Stef van der Ziel: “Smal. Ondanks het feit dat je via internet de wereld kunt bereiken, is de praktijk dat je voornamelijk mensen uit één land trekt. Cultuur en de taal zijn bepalend, los nog even van de rechten, als je content moet inkopen. Je moet wel op internationale markten richten, maar moet dat per markt aanpakken.”

Kiezen we voor een doelgroep of een thema?

Robert Rutten: “Ik ben voor het startpunt thema en dan kijken welke doelgroep daar bij past op welk scherm. ”

Stef van der Ziel: “Het is heel moeilijk om daar iets over te zeggen. Sommigen slagen waar anderen onderuit gaan. Het ligt helemaal aan de uitwerking.”

Richten we ons op digitale tv of op internet?

Robert Rutten: “Onze business bij Brava is via de gesloten digitale netwerken. We zien dat die pay-tv markt wereldwijd 175 miljard grootis, free to air (de RTL’s van deze wereld) 125 miljard en de online advertentiemarkt staat voor zo’n 20 miljard. Nu nog is de pay-tv markt zo groot dat wij daarvoor kiezen. Dan laat je ofwel de kijker zelf betalen of de distributeur vergoedt per aansluiting.”

Stef van der Ziel: “Dat model is veel geprobeerd op internet, maar zonder succes. Je ziet geen portals meer waar inhoud wordt ingekocht. Die markt is verdwenen.”

“De Europese markt heeft iets van 6000 zenders, in Nederland zijn het er ongeveer 150”

Waar zit ruimte qua onderwerp??

Robert Rutten: “De Europese markt heeft iets van 6000 zenders, in Nederland zijn het er ongeveer 150. In het verleden waren dat voornamelijk bestaande kanalen die zonder aanpassing hier gingen uitzenden, er is dus ruimte voor op de lokale markt gerichte Nederlandse versies. Je kunt je ook in kwaliteit onderscheiden met HD en 3D-inhoud. Een distributeur wil zich graag onderscheiden. Ook de combinatie van live en on demand kan goed werken.”

Stef van der Ziel: “De scheidslijn tussen live en on demand is interessant. Alleen live werkt niet. Niet op internet. Dat is te vluchtig. Mensen willen on demand iets kunnen doen. Maar alleen video on demand werkt ook niet, want dan heb je alleen een grabbelton met filmpjes. dat is niet interessant, mensen willen ook dat er iets leeft. ”

Robert Rutten: “Je moet live zijn waar je publiek is. Op festivals en evenementen. Dat doen wij ook, omdat we in de muziek zitten. Video on demand is voor ervoor en erna, voor opwarmen en nagenieten.”

Maar waar gaan we dan beginnen?

Robert Rutten: “Voor lifestyle en wonen zie ik nog geen 24 uurs zender.”

Ok dat wordt hem dan! Bekijk de complete uitzending van Vision of lees later deze week hoe we de zender gaan vullen en waar het geld vandaag gaat komen!