Vision is een serie programma’s over de toekomst van televisie, online video, oftewel het nieuwe kijken. In de tweede aflevering van deze door Streamzilla mogelijk gemaakte reeks proberen we in een uur een zender op te zetten. Waar is ruimte? Wat zijn de kosten? Hoe gaan we geld verdienen? In de eerste blogpost bij deze uitzending bekeken we het profiel en de doelgroep, nu de inhoud en de kosten.

‘We’ zijn in deze:

Erwin Blom, Fast Moving Targets, in zijn tijd als hoofd van de afdeling nieuwe media van de VPRO verantwoordelijk voor de opzet van 4 digitale tv-kanalen (3VOOR12 (2x), Holland Doc en Geschiedenis.tv)

Stef van der Ziel (Streamzilla) al 18 jaar internationaal actief op het gebied van streaming en hosting van audio en video.

Robert Rutten (Brava NL), werkte eerst voor UPC, adviseerde partijen als Philips en Pathé en is nu bij Brava NL verantwoordelijk voor zes digitale zenders.

Peter Hazenberg (Videobrix), werkte ooit voor Dutchview en is nu zelfstandig specialist op het gebied van digitale video en audio.

“Hoeveel inhoud hebben we nodig? 200 uur om te beginnen”

Robert Rutten: “Voor een volwaardige tv-zender is 700 a 1000 uur nodig. Ik zeg niet dat we daarmee moeten beginnen, daar kunnen we in twee of drie jaar naartoe werken. Twee of driehonderd uur om te beginnen is mooi. Maar met 40 of 50 uur kun je ook beginnen als je eerst voor primetime gaat en bijvoorbeeld online start. We gaan een lifestyle en wonenkanaal maken, dan moeten we ons in eerste instantie op primetime richten. Mensen die aan tafel over een keuken praten en daarna er proigramma’s over willen zien. Dan kijken die mensen een uur of anderhalf uur. En beginnen we met een programmering die om 20 uur start en 22 uur stopt.”

Stef van der Ziel: “Los van het feit dat je een bepaalde hoeveelheid materiaal hebt moet je ervoor zorgen dat er iedere dag iets gebeurt. Er moet regelmaat en afwisseling zijn. Je moet iets doen om levendigheid te brengen. Een zender met alleen maar blokken voorgeprogrammeerde inhoud is doods.”

“1000 euro voor de rechten van een (oude) film”

Robert Rutten: “Je moet gaan schedulen, aan een format werken. In het verleden heb ik aan een sportkrant meegewerkt. Maandag deden we verslag, dinsdagstond voor afkraken, woensdag nog een keer het team afkraken, vervolgens gingen we donderdag en vrijdag opbouwen en weer toewerken naar een nieuwe wedstrijd. Zo’n heartbeat moet je opbouwen. Je moet een herkenbaar schedule hebben. Oude materiaal mag, maar de actualiteit hoort erbij. Laat zien wat er lokaal gebeurt.”

“Voor onze zender moeten we voor 20 tot 30 procent eigen programmering zorgen, de rest kunnen we inkopen. Als het over aanschaf van materiaal gaat, dan zijn er heel veel variabelen, maar films of docu’s die elders al zijn uitgezonden kosten 500 a 1000 euro per titel voor twee a drie jaar.”

Stef van der Ziel: “Pay per view is met een opmars bezig. Mensen kunnen ‘over the top’, via internet, programma’s en films bekijken die niet in de Nederlandse pakketten zitten. Dat is een markt in opkomst waar partijen geld aan verdienen. Technologie is laagdrempeliger geworden, de markt begint er rijp voor te worden.”

“Wat kost een studio? Met 15.000 euro kun je van start”

Peter Hazenberg: “Deze studio bestaat uit vijf vaste camera’s, een centrale regie die je in je eentje kunt bedienen, licht, decor en de mogelijkheid om te streamen en op te nemen. Zo’n setting kost ongeveer 15.000 euro. Max 20.000. Nog maar vijf jaar geleden betaalde je daar het tienvoudige voor. En als je ook nog wilt schedulen, dus programma’s op bepaalde tijden wilt uitzenden, dan moet je daar nog 5.000 bij optellen.”

“Wat kost opslag en streaming? 2000 euro voor een succesvol platform”

Stef van der Ziel: “De prijzen om te streamen zijn ontzettend omlaag gegaan de laatste jaren. Data is veel goedkoper geworden, een streamingfarm is veel goedkoper geworden. Nu heb je nog twee man nodig voor werk waar vroeger honderd man voor nodig was. Maar online heb je per kijker kosten, dat blijft het verschil met gewone tv. Vroeger moest je een kwartje per view rekenen, dat is nu centenwerk geworden.”

“Als je een grote portal wilt starten met lineaire kanalen en on demand video heb je storage, data verkeer en service als kosten. Wij hebben succesvolle klanten die 1000 a 2000 euro per maand kwijt zijn voor zo’n dienst. Dat mag de drempel niet meer zijn. Je kosten gaan in inhoud en marketing zitten.”