Op YouTube zijn gratis gitaarlessen te krijgen, maar Michel Penterman ziet met InTienLessen.nl kans om 10.000 euro per maand aan videocursussen te verdienen. En hij wil de Bob Ross van de gitaarlessen worden. Een interview in het kader van Vision, een serie over de toekomst van online video, de toekomst van tv, de toekomst van het maken. Vision wordt mogelijk gemaakt door Streamzilla, specialist op het gebied van hosting van online video en audio.

“Er is veel gratis inhoud, maar mensen willen wel degelijk ook betalen”


“Het was crisis, mijn bedrijf ging net niet ten onder, ik had al mijn privé-geld erin gestopt om mijn hoofd boven water te kunnen houden. Omdat ik contant geld nodig had voor benzine ben ik gitaarles gaan geven. Daarna dacht ik: waarom zet ik geen les online? Daar kwamen heel enthousiaste reacties op. Op een gegeven moment zette ik er een knop op ‘bestel mijn dvd’. Ik had nog helemaal gen dvd, maar mensen gingen wel al kopen. Toen ben ik ze gaan maken en zo is het ontstaan.”

“Er is veel gratis inhoud op internet, maar mensen blijken ook te willen betalen. Ze vinden het fijn om rangschikking van informatie te krijgen zonder dat ze zelf op zoek hoeven. Lesgeven is dingen in de juiste volgorde aanbieden om een leerdoelstelling te halen. Ik help ze met video’s en een uitgedacht systeem. Dat is waardevol voor mensen.”

“10.000 euro per maand met online gitaarlessen”


“Ik bied drie cursussen aan: een basiscursus, een vervolgcursus en een gevorderdencursus. Ze kiezen dan tussen het online pakket voor 19,95 waarbij ze online video’s krijgen en wekelijks een (digitaal) hoofdstuk uit het handboek. Of ze kiezen voor 29,95 voor een dubbeldvd, dat vinden mensen ook nog heel erg prettig.”

“Ik ga nu op een omzet van 10.000 euro per maand af. Van de 16 miljoen Nederlanders nemen 10 mensen per dag les bij me. Daar zit veel rek in. Ik zou de Bob Ross van het gitaarspelen willen zijn. Er is niks, je begint met een kwast, het ziet er simpel uit, dat blijkt het ook te zijn en je bent tevreden met het snel resultaat. Ik wil mensen ook laten zien dat ze muzikaal zijn en snel iets kunnen leren.”

 

“Uitbreiding naar andere instrumenten op komst”


“Er zijn drie routes die ik bewandel om ervoor te zorgen dat mensen me kennen en vinden. Longtail is SEO, zorgen dat ik goed in de zoekmachines opduik. Ik ben daarom blij dat ik het url gitaarles.nl heb kunnen kopen. Adwords is een andere. Adverteren. Er zit ook email-marketing achter. Dus zorgen dat je goed opvolgt als mensen interesse tonen of ze op een vervolgcursus wijst na een eerste serie lessen.”

“Ik wil natuurlijk uitbreiden. Het heet niet voor niets niet Intiengitaarlessen. Andere instrumenten liggen voor de hand. Alleen drummen niet, een laptop en drummen is een onhandige combinatie.”