Het is een Engels begrip, het is een lelijk begrip, maar als we met zijn allen begrijpen waar we het over hebben, dan doen we het er maar mee: content curation. Afgelopen vrijdag organiseerde Fast Moving Targets het event How We Do It; Content Curation waar mensen uit de praktijk vertelden hoe zij nieuws vinden, selecteren, van duiding voorzien en publiceren, want dat is wat ‘content’curation’ is. Een verslag.
Bekijk de extended versie van de presentatie die ik vrijdag gaf, veel uitgebreider dan ter plekke.

Content curation is zo oud als de journalistiek. Een van de functies van journalisten is het publiek helpen door de bomen het bos te zien. Door het publiek door de overdaad te gidsen, door de krenten uit de pap te halen, door de service van selectie en duiding te bieden.

Door de democratisering van de media is dat gidsen al lang niet meer aan alleen journalisten voorbehouden. Iedereen met kennis en kunde op een terrein kan zijn deskundigheid op een gebied middels selectie, duiding en publicatie laten zien. Dat kan met een blog, maar voor wie geen ambitie als schrijver heeft, kan het ook door middels Twitter of Facebook of LinkeIn of ScoopIt links met context te delen. De boekwinkelier kan nieuws over boeken en schrijvers delen, de accountant nieuws over regels en richtlijnen, de marketingspecialist over berichten op zijn vakgebied.

Waarom zou je?

1. Omdat kennis delen kennis opdoen is.

Niels Aalberts van Eerste Hulp Bij Plaatopnamen en Perfects.nl liet dat op het event zien. Doordat hij zijn kennis over muziek is gaan delen en daarmee een online autoriteit werd, wilden andere mensen op zijn site hun verhalen ook kwijt. En dus kreeg hij vanzelf en gratis informatie die hij anders niet had gehad. En werd zijn site aantrekkelijker dan wanneer het een solo operatie was geweest. Sterker nog: dezer dagen zijn het de externe bijdragen die het best worden gelezen!

2. Omdat je met content curation van waarde voor je publiek bent.

Er is veel inhoud, er is veel informatie, mensen vinden het aangenaam als mensen met kennis een selectie voor hen maken en uitleggen wat waarom van belang is. Onze eigen Fast Moving Targets cijfers laten bijvoorbeeld zien dat het aantal Twitter followers een sterk stijgende lijn heeft ingezet sinds we actief Scoop.it zijn gaan inzetten om opmerkelijke berichten voorzien van context te delen. Scoop.it-berichten zijn makkelijk te delen waardoor meer mensen met Fast Moving Targets kennis maken en ons zijn gaan volgen. Sinds september vorig jaar is Fast Moving Targets van ruim 2.000 naar 3300 volgers gegroeid.

3. Omdat je met kennisdelen autoriteit zichtbaar maakt of opbouwt.

Misschien ben je wel heel deskundig, maar als anderen dat niet of onvoldoende weten, heb je er weinig aan. Met goede content curation maak je zichtbaar dat je ergens verstand van hebt, de juiste bronnen en personen in het vizier hebt en van toegevoegde waarde bent. Als je dat goed doet, kan content curation je sitebezoek, business of relaties opleveren. Lukas Daalder werkt als econoom bij Robeco en deelt onder de noemer The Best Of The Web dagelijks belangrijke infographics op zijn vakgebied. Doordat systematisch te doen is hij in zijn niche een begrip geworden wat hem meer publiciteit en een groter netwerk oplevert. Als hij zijn Best Of The Web borrels organiseert, zijn tal van toppers op zijn vakgebied present. Dat alles door zijn dagelijkse content curation.

Content curation is nogmaals en met nadruk veel meer dan een journalistieke rol en vorm. Het kan een manier voor ieder bedrijf of persoon zijn om aan zijn online presence te werken, om een site boeiender te maken, om beter zichtbaar te worden en nieuwe lezers, kijkers of klanten te vergaren.

Maar hoe doe je het?

1. Waardevolle inhoud vinden en selecteren

Techniek kan helpen, zo vertelde Lucien Burm van Nine Connections hoe zijn dienst in een vroege fase opkomende nieuwsberichten naar voren kan halen, maar bij alle presentaties werd duidelijk: het startpunt is mensen. Ga naast je eigen kennis en bronnen op zoek naar de wereldwijde autoriteiten die links delen. Lees en kijk, vertel waarom een bericht of ontwikkeling belangrijk is en vertel het verder met verwijzing naar de bron.

Johan Voets van OKGO, Foodzy, Dutch Cowboys en Numrush gaf een mooi inkijkje in de manier waarop hij in relatief beperkte tijd waardevolle inhoud met de wereld deelt. Hij stelt een Twitterlist samen met een beperkt aantal specialisten, bekijkt de berichten die zij delen in de iPad app Flipboard en stuurt het belangrijkste daarvan door naar zijn digitale archief in Evernote. Dagelijks maakt hij uit die voorraad een selectie die basismateriaal is voor een van zijn sites.

Waar Voets bestaande artikelen als basis neemt, is het hyperlokaal netwerk Dichtbij juist op zoek naar de nieuwtjes waar nog niet over is geschreven, vertelde Mark Klein. Dat doet de redactie door bijv op Facebook relaties aan te gaan met belangrijke lokale spelers, maar ook met de scanners van politie- en ambulanceberichten. Hoe dichter op de mensen, hoe dichter op het nieuws. Het is arbeidsintensief, maar betaalt zich ook terug.

2. Waarde toevoegen door duiding

Je ziet ze vast vaak: de mensen die de ochtend beginnen met het simpelweg doorpompen van inhoud. Maar dat is geen content curation, vinden wij bij Fast Moving Targets. Wat ons betreft is een cruciaal element van context voorzien. Duiden. Uitleggen waarom een bericht of video waardevol of anderszins opmerkelijk is. Leg je selectie uit. Probeer je bericht op zichzelf al van waarde te laten zijn, maar verwijs ruimhartig naar de bron.

3. Publiceren

Delen met je publiek is de laatste stap. Dat kan in een blog, zoals Johan Voets bij Numrush doet. Het kan middels Scoop.it, zoals wij van Fast Moving Targets doen. Het kan ook via Facebook of Twitter. Door te publiceren zien anderen wat je weet en wie je kent, gaan ze reageren op wat je zegt en vindt en bouw je relaties op en werk je aan de autoriteit van persoon, bedrijf of site.

Bekijk de presentatie boven om de 11 stappen te zien die ons inziens tot succesvolle content curation leiden en kijk ook welke tools wij inzetten.

Meer weten? Hulp of training nodig? Mail naar redactie@fastmovingtargets.nl

(PS Fast Moving Members krijgen voorrang bij de How We Do It events die we organiseren. Dus wil je ook komen? Steun ons en word Fast Moving Member!)