Hoe goed het met de krant ook nog gaat, een mediabedrijf dat wil overleven, heeft maar één keus: gooi alles op online. Jeff Jarvis (journalist, professor, blogger) windt er in een ronde tafelgesprek met vooral krantenmensen geen doekjes om. Bart Brouwers van Dichtbij belegde de bijeenkomst en schrijft er op zijn site Dode Bomen een serie blogposts over. Dit is er één van. 

Jeff Jarvis: “Wat jullie moeten doen, is voor jezelf een datum bepalen. Noem een dag in de toekomst, liefst niet al te ver weg, waarop het bedrijf voor 100% kan draaien op online business. En werk stelselmatig naar die datum toe alsof je geen vangnet in de vorm van een krant meer hebt. Alleen dan kan het gaan lukken om de omslag te maken. Het is geen garantie dat het lukt, maar wel een voorwaarde.”

Stel dat het lukt en je hebt op die datum toch nog een rendabele krant, dan heb je geluk gehad, zegt Jarvis. “Maar als dat niet zo is, ben je gered. Dankzij de keuze die je jaren daarvoor durfde te maken.”

Iedereen beseft dat het vele malen makkelijker is om opnieuw te beginnen, alsof er geen “oude business” aanwezig is. Maar die luxe hebben we niet, weet ook Jarvis. Hij ziet om die reden vooral een cultureel probleem. “Het zal er om gaan iedereen ervan te doordringen dat we in grote problemen zitten. Scare the shit out of your people!”

Natuurlijk zit daar een risico aan, bijvoorbeeld demoralisatie op je redactie. “Tja”, zegt Jarvis. Dat is inderdaad lastig. “Maar het is desondanks de enige weg. Urgentiebesef is nodig als je verandering zoekt.”

Maar ga geen fabeltjes vertellen. “Niemand weet waar het naar toe gaat, echt niemand. Maar wat we wel weten is dat de online activiteiten nooit volledig de traditionele inkomsten gaan opvangen. Tenminste, als het gaat om content. Er is dus meer nodig. Schaam je niet om bijvoorbeeld auto’s of wat dan ook te gaan verkopen om je journalistieke bedrijf actief te houden.”

“En laat ook zien wat belangrijk is, neem een voorbeeld aan John Paton‘s DigitalFirstMedia groep. Verban de krantenmensen naar de kelder. En als niemand daar dan nog wil zitten, kun je alleen maar blij zijn. Blijkbaar willen die mensen mee vooruit.”

(Foto Mark Klein)

Wil je weten hoe Nederlandse kranten in deze discussie staan? Bekijk Top Names met Ward Wijndelts van NRC en Laurens Verhagen van de Volkskrant.