Stef van der Ziel heeft met zijn bedrijven Jetstream en Streamzilla al 18 jaar ervaring met streaming van audio en video. Zijn bedrijf timmert internationaal aan de weg. De groei die hij bij online video signaleert is explosief, met name op de mobiel, maar de techniek blijft ook een beperkende factor. 

[In de opmaat naar het Mediapark Jaarcongres 2013, verzorgde Fast Moving Targets een serie interviews over televisie en online video. Daar is dit er een van.]

“Verdubbeling videoconsumptie op de mobiel”

“De videoconsumptie op de mobiel verdubbelt per jaar. On demand is daarbij het meest populair vanwege het ad hoc karakter; nu even iets specifieks bekijken. Tegelijk gebruiken mensen hun iPad thuis om alles te bekijken, ook live tv op de wc.”

“Media wordt voor iedereen toegankelijk, daardoor gaan andere dan de klassieke partijen produceren. Bijvoorbeeld banken gebruiken video om met hun achterban te communiceren. Een videoboodschap komt mooier over dan een tekstboodschap. De productiekosten zijn extreem omlaag gegaan de laatste tien jaar. Voor amateurs en voor profs.”

“Internet is niet voor de live massa”

“Na 18 jaar ervaring met streaming kan ik nog steeds niet zeggen dat we met streaming even ver zijn als met digitale televisie. En dat frustreert. Bij 150.000 tegelijk kijkende mensen loopt het vol. Maar voor video on demand is het perfect. Dat past ook beter bij het internet: ‘ik wil nu iets zien, ik wil nu bediend worden’. Het internet is geschikter voor niches en voor video on demand. Digitale televisie is geschikter voor massa, voor volume. Voor lineair uitspelen. Dat zal ook altijd wel zo blijven.”

“Kijk over de grens”


“De Nederlandse markt is maar 16, 17 miljoen mensen. En die markt gaat heel hard open. Buitenlandse spelers komen hier naartoe. Of het nu Apple, Google of Netflix is. De markt gaat open en de adverteerders volgen die ontwikkeling. Mijn advies is: richt je niet op de Nederlandse markt, maar kijk naar de buitenlandse mogelijkheden. Ga naar Azië of Zuid-Amerika. Probeer daar je contentdiensten aan te bieden en gebruik Nederland als proeftuin.”

“In de reclame gaat nu relatief veel geld naar print en nog veel te weinig naar mobiel. Die ruk gaat nog gemaakt worden. Als de consument naar de mobiel gaat en de adverteerder gaat naar de mobiel, moet je als producent wel mee. Of je kiest voor de massa en schiet als adverteerder op een doelgroep, of je zoekt een specifieke niche op.”

“Ik gebruik altijd het voorbeeld van duivenmelkers. Als er in Nederland een paar duizend van zijn, zijn er in de hele wereld misschien wel honderdduizenden in zo’n hobby geïnteresseerd. Als je daar televisie voor kan maken, zijn er adverteerders die een premium bedrag willen betalen om specifiek die doelgroep te bedienen.”

[Meer weten over online video, het medialandschap van de toekomst en multiplatform storytelling? Kom naar het Mediapark Jaarcongres op 20 juni! Daar hoor je alles over de laatste mediatrends, ontmoet je de mediasector en krijg je mooie video docu’s voorgeschoteld die door FMT gemaakt zijn! Leden van FMT kunnen bovendien profiteren van ledenvoordeel! Vermeld bij je inschrijving op de site vipcode FMT213 om te profiteren van het ledenvoordeel; je betaalt dan niet €175,- voor een ticket, maar €145,-.]

Tot zover Stef van der Ziel.

Naar aanleiding van dit verhaal ontstond snel discussie. Voor de specialist!