Eveline van der Steen is head of social media bij Armada Music, het muziekbedrijf van Armin van Buren dat niet alleen de top-dj vertegenwoordigt, maar nog 25 labels en honderden artiesten. Ze heeft een afdeling waar nog zes mensen werken. Ze sprak op het Mediapark Jaarcongres en schoof bij Top Names aan, bekijk hier alle interviews. Early adopter zijn, zit Armada in de genen, aldus Eveline van der Steen.

“Traditionele marketing overgeslagen”

“We hebben traditionele marketing overgeslagen en doen alles online via social media. We focussen sterk op nieuwe ontwikkelingen, maar zijn ook 24 uur per dag bezig om inhoud te maken voor alle verschillende bestaande platforms. We hebben één iemand die dagelijks bezig is met het maken van video’s. Van alle tracks die we uitbrengen maken we video’s. Maar ook als een album uitkomt, maken we snippets en playlists. Daarnaast posten we op Twitter, Facebook en Google+.”

“Door early adopter te zijn op alle platforms, verwerven we onze een goede positie. Het is voor ons belangrijk om nieuwe initiatieven vroeg te leren kennen en gebruiken. We waren er bijvoorbeeld vroeg bij met het gebruik van Google Hangouts. Armin was ereen van de eerste artiesten, Google gebruikte dat natuurlijk in de marketing. Daardoor groei je mee met zo’n platform. Als je een afwachtende houding aanneemt, pas inhaakt als het een succes wordt, dan ben je te laat. Dan beland je in een grote vergaarbak. We zijn nu dus ook met Vine bezig en kijken naar video op Instagram.”

“Op internet van lokaal naar internationaal”

“Zodra je je op internet begeeft, ga je van een lokale naar een internationale doelgroep. Een bedrijf wordt dezer dagen op waarde geschat met zijn online presence. Voor ons is veel views en likes dus belangrijk. Om vervolgens ook muziek te kunnen verkopen. Waar je in het verleden moest adverteren, vertellen wij het nu rechtstreeks aan onze fans als we iets te verkopen hebben. Dat heeft onmiddelijk effect.”

“Qua businessmodel zijn naast optredens, downloads via iTunes en Beatport de plays op Spotify voor ons het meest belangrijk. Over de laatste geldt dat het wellicht niks oplevert als je 5 plays hebt, maar voor ons wel degelijk. This Is What It Feels Like heeft meer dan 8 miljoen views.”

“Merken willen aan lifestyle koppelen”

“Merken willen zich steeds meer koppelen aan een lifestyle, dat geeft ons als mediabedrijf mogelijkheden. In ruil voor enkele weken exclusiviteit op de eigen site, sponsorde KLM zo een documentaire rond Armin. Vroeger zou je dit met een zender of productiebedrijf doen, nu doen we het zelf.”

“Armin is een grote naam, maar een nieuwe dj heeft ook grote mogelijkheden. Je hebt alles immers zelf in de hand. Maar je moet wel goed nadenken hoe je jezelf wilt profileren en welke inhoud je met je fans wilt delen.”