Waar het tweede scherm voor de consument gewoon een leuk extraatje is bij een televisie-uitzending,  staat het voor het bedrijf Civolution voor de mogelijkheid tot extra omzet. Met hulp van de software kunnen audio en video automatisch worden geïdentificeerd. Die kennis wordt in tal van toepassingen naar de markt gebracht. Eén van de mogelijkheden is het concept van gesynchroniseerde advertenties. Wanneer een advertentie op televisie te zien is verschijnt die automatisch ook op het tweede scherm. Volgens Alex Terpstra, CEO bij Civolution,  een krachtig antwoord op de verminderde aandacht voor televisie advertenties dankzij activiteiten als mailen, twitteren of surfen.

“Je kan een groot deel van die aandacht weer terugbrengen door die advertentie mogelijkheid van het eerste scherm door te trekken naar het tweede scherm. En als je dan de aandacht van de gebruiker weet te vangen, dan weet je hem ook nog eens veel sterker te vangen dan op het eerste scherm. Het tweede scherm is natuurlijk veel beter geschikt om die advertentie ook interactief te maken, zodat je erop kunt klikken en gelijk door kunt gaan naar het product waar het in dit geval om gaat.”

[In de opmaat naar het Mediapark Jaarcongres 2013, verzorgde Fast Moving Targets een serie interviews over televisie en online video. Daar is dit er een van.]

“Remote control is ongeschikt”

De afgelopen jaren is er veel geëxperimenteerd met interactieve televisie. Lang stonden daarbij de televisie met afstandsbediening centraal. “Ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn: dat werkt gewoon niet. Het apparaat, maar met name de remote control is daar niet geschikt voor. Maar een tablet of een smartphone zijn daar uitermate geschikt voor.” Met een mobiele telefoon is het een fluitje van een cent om te inter-acteren met een advertentie. Doorklikken, de website bekijken voor meer informatie, een proefrit bestellen, het werkt allemaal even soepel. Daarbij is het dan belangrijk dat de content op de televisie en de app goed synchroon lopen. “Maar er zijn nog wel andere interessante toepassingen mogelijk. We weten bijvoorbeeld ook in realtime wat er wordt besproken op televisie en ook dat kun je automatisch gesynchroniseerd op het tweede scherm laten zien met bepaalde functionaliteiten zodat de kijker kan mee-interacteren op wat er wordt besproken in het programma. Of die informatie ook weer beschikbaar stellen aan een adverteerder die zich dan concentreert op het tweede scherm.”

“Onmisbaar”

In Amerika zie je op dit moment modellen waarbij betaalde content groeit. “Als je het maar makkelijk beschikbaar maakt en het van goede kwaliteit is.” Op die kwaliteit zal in de nabije toekomst naar verwachting nog steviger worden ingezet. Nieuwe technieken zoals extreem hoge resolutie zullen in de strijd worden gegooid. “Ik denk zelf dat producenten dat op termijn ook rechtstreeks via internet naar de consument willen brengen en dat ze daarmee willen concurreren met gepirateerde content. Omdat de studio alleen zelf in staat is om die hoge kwaliteit te leveren.”

Maar ongeacht in welke kwaliteit de content gebracht gaat worden, volgens Terpstra is het tweede scherm inmiddels onmisbaar. “Ik denk dat we al op het punt zijn in de industrie dat als je met nieuwe content op de markt komt, je al niet meer zonder het tweede scherm kan. Dat tweede scherm begint zo belangrijk te worden voor het succes van het format, met name tweede scherm toepassingen waarbij de sociale beleving en social media goed zijn geïntegreerd, dat het een onderdeel van het succes wordt.  Een onderdeel ook van de marketing om te zorgen dat het publiek over jouw programma praat, meedoet met jouw programma. Op die manier creëer je een veel grotere binding tussen de creatie aan de ene kant en de consument aan de andere kant. Ik denk dat er geen weg meer terug is.”