“You’re the reason why I’m here”. Een boomlange Amerikaan kijkt me vriendelijk aan als ik me voorstel en zeg waarom ik bij het San Francisco Concourse Exhibition Center voor de deur sta. Ik ben één van de ambassadeurs voor Evernote en aanwezig op de Evernote Conference. Met een tiental fans en experts van de software zijn we twee dagen te gast op de conferentie om anderen te woord te staan, nieuwe inzichten op te doen en handjes te schudden. Maar vooral, drukt de marketing manager Evernote ons op het hart, vooral om veel lol te hebben. “Je hebt geen actieve helpdesk dienst en je hoeft niet per se iemand te helpen.” Ik ben er als Evernote Ambassadeur. Hoe word je dat en wat betekent dat?

Evernote is een digitaal notitieboek. De applicatie groeit in populariteit met 75 miljoen gebruikers wereldwijd, waarvan zo’n 800.000 in Nederland (plaats 17 wereldwijd). Sinds vorige week is de nieuwe zakelijke versie van Evernote beschikbaar. Er zijn op dit moment 130 bedrijven in Nederland die gebruik maken van Evernote Business (6e land in Europa, nummer 10 wereldwijd). Met de nieuwe versie verwachten ze een nieuwe gebruikersgroep aan te boren en nieuwe inzichten te krijgen in het bereiken van hun eigen doel: “Make you better at modern knowledgework.” Evernote doet dat niet alleen. Sinds een aantal jaar hebben ze een ambassadeurs netwerk. Wereldwijd zijn er 66 ambassadeurs die zich vrijwillig inzetten om Evernote te promoten en lokale evenementen, lezingen en workshops te houden over de software. Hoe werkt zo’n ambassadeurschap en kan dit voor elk merk werken?

De Amerikaan die ik ontmoette is een typisch voorbeeld wat ik vaker hoorde tijdens de Evernote Conferentie. Mensen die graag met de ambassadeurs écht van gedachten willen wisselen. Ze hebben geen trek in de marketing- en salespraatjes van de ontwikkelaars zelf, maar ze willen informatie uit een onafhankelijke bron over de software en de (on)mogelijkheden. Een ambassadeursteam kan je daar mee helpen. Je werkt nauw met ze samen maar geeft ze tegelijk genoeg ruimte om hun eigen verhaal te doen. De ambassadeursgroep is enthousiast over Evernote maar tegelijk eerlijk en open over de (on)mogelijkheden.

Ik ben al jaren actief met Evernote en schrijf er geregeld over op onze website Lifehacking.nl. Daarnaast ben ik een van de auteurs van het boek Lifehacking met Evernote, wat we vorig jaar succesvol als e-book hebben gepubliceerd. Met dat e-book hebben we ons op de kaart gezet bij Evernote, die inmiddels een team in Zürich hadden zitten om de Europese markt verder te verkennen en veroveren. Dankzij hen en de eigen plannen van Evernote had ik de eer om de eerste Nederlandse ambassadeur te zijn voor Evernote. In april 2013 werd ik gevraagd om ambassadeur te worden van Evernote. In mei werd dat officieel gemaakt. Specifiek ben ik Evernote Ambassadeur Zakelijk Gebruik. Het is een brede term, maar met dit ambassadeurschap focus ik me wel op Evernote Business en de mogelijkheden van Evernote binnen organisaties en projectteams.

Als ambassadeur heb ik geregeld contact met het team in Zürich en praten ze me bij over de ontwikkelingen bij Evernote. Daarnaast plannen we gezamenlijk webinars en email nieuwsbrieven rondom Evernote voor de Nederlandse markt. Mijn aanwezigheid in San Francisco is natuurlijk een enorme bonus en boost voor mijn ambassadeurschap. Niet in de minste plaats om de overige ambassadeurs te ontmoeten én om met verschillende medewerkers van Evernote te praten over de zakelijke kansen in Nederland.

ambassadors

Wat heb ik er aan?

Zonder het ambassadeurschap was ik niet minder een fan van Evernote geweest. Maar door het ambassadeurschap heb ik ineens makkelijker toegang tot een wereldwijd netwerk van gelijkgestemden die net zo enthousiast zijn over Evernote als ik ben. De ontmoetingen in San Francisco dragen bij aan het makkelijker bij elkaar aankloppen, online ervaringen uit te wisselen en elkaar wat beter te leren kennen. Daarnaast geeft het ambassadeurschap mij een flintertje van de bedrijfscultuur bij Evernote, die ik erg waardeer. Het maakt mij ineens onderdeel van Evernote, wat me helpt in gesprekken met opdrachtgevers en me meer “credibility” geeft.

Wat heeft Evernote er aan?

Het ambassadeurschap bij Evernote is verdeeld in verschillende onderwerpen. Zo zijn er ambassadeurs op het gebied van ondernemerschap, productiviteit, fotografie, ouderschap, organisatie en zelfs fitness. Het is voor Evernote interessant om via deze groepen in contact te blijven met de grotere groep geïnteresseerden én feedback te krijgen uit de community over hun producten. Ze kunnen niet overal en altijd zijn. Een ambassadeurschap is te vergelijken met een advertentiecampagne, maar dan één die constant doorloopt, interactief is, wereldwijd en steeds vernieuwt.

Kan jouw merk dit?

Ambassadeurschap is niet iets nieuws voor merken. Veel bedrijven en merken werken met ambassadeurs en fans die vrijwillig tijd en ruimte vrijmaken om anderen te vertellen over het product of de dienst. Microsoft, Google en zelfs Fiskars, een schaarmerk, hebben actieve ambassadeursprogramma’s. Het is geen gratis fanclub die je even opzet en vervolgens hun eigen gang laat gaan. Als je aan de slag wilt met een ambassadeursprogramma, hou dan rekening met de volgende karakteristieken.

Kennis van het merk, maar geen marketeer

Je ambassadeur moet vooral enthousiast zijn en kennis hebben van je merk en product. Dat betekent niet dat ze worden gedrilt met marketingplannen en verkoopstrategien. Verre van dat zelfs. Geef je ambassadeur (toegang tot) de middelen zodat hij zelf zijn eigen plan kan uitzetten om jouw merknaam verder te verspreiden.

Kennis van de markt

Het is handig als je ambassadeur de lokale markt kennen en weten wat er speelt en relevant is. Ze kunnen de lokale oren en ogen zijn. Wederom, dit betekent niet dat je ambassadeur constant op pad is voor jou en je merk. Maar op gezette tijden kun je wel met elkaar van gedachten wisselen over mogelijkheden in de lokale markt.

Geloofwaardigheid

Je merk en je bedrijf zijn al geloofwaardig. Je ambassadeurs moeten dat eveneens in zich hebben. Een ambassadeur voor een automerk zonder rijbewijs is niet geloofwaardig. Maar het gaat ook om persoonlijkheid en imago. Komt je ambassadeur geloofwaardig over als hij vertelt over jou en je product?

Kennis van digitale media

Je hoeft niet te zoeken naar het schaap met vijf poten, maar het is wel wenselijk om ambassadeurs in je team te hebben die hun weg weten online. Ongeacht of dat Facebook, Instagram, Pinterest of een eigen blog is. Zorg als merk voor de juiste instrumenten om dit mogelijk te maken. Denk aan logo-materiaal, huisstijl-kenmerken en voorrang bij gebruik van persfoto’s.

Reikwijdte en budgetten

Zoals gezegd, een ambassadeurschap opzetten is geen gratis Facebook pagina of een fanclub met extra’s. Het vereist tijd, energie en budget om de juiste mensen in het ambassadeursteam te krijgen en te houden. Je moet je eveneens afvragen wat je verwacht van ambassadeurs en hoever je ze toegang wilt geven.

Evernote doet in mijn ogen al flink wat goede stappen. Ik zou als ambassadeur graag nog iets eerder van nieuws op de hoogte zijn en directer/makkelijker toegang willen tot ontwikkelaars. Ik denk dat ik de Evernote gebruikers in Nederland dan nog beter kan helpen. Maar anders dan dat zie ik wel dat Evernote een respectabel budget vrijmaakt voor haar ambassadeurs. Geld dat anders aan adverteren zou worden besteed. Met het wereldwijde ambassadeursnetwerk kiezen ze voor een meer dynamische promotie van hun product. Met de juiste mensen aan boord en de juiste support. Want aan het einde van de dag ben je als ambassadeur wel het gezicht van het merk en geef je als merk een deel van je verhaal en merklading uit handen. Die wisselwerking moet kloppen, dan kan een ambassadeursprogramma succesvol zijn.

(Foto: Daniel Hedrick en Evernote)