Toen house 25 jaar geleden ontstond kon niemand het bevroeden: de omvang en impact van muziek die op dat moment velen in de oren klonk alsof het van Mars kwam. “Het was niet te vergelijken met de muziek die daarvoor in discotheken in heel Nederland gedraaid werd: hele abstracte, rare, elektronische muziek zonder melodie of zang. Een totaal andere ervaring”, aldus journalist Job de Wit, schrijver van het boek Roxy en de Houserevolutie en co-auteur van Mary Go WildEn niet alleen de muziek was anders en nieuw. De instrumenten waren nieuw, het heeft de manier van uitgaan veranderd en er is een hele nieuwe industrie uit voortgekomen. Die tot op de dag van vandaag vernieuwing omarmt. En waarbij Nederland en Nederlandse dj’s een belangrijke rol spelen. Een Top Names special. 

“Niet langer afhankelijk van de mening van één platenbaas ”

Vijfentwintig jaar geleden was de wereld nog analoog. Internet bestond niet, mobiele telefoons moesten nog uitgevonden worden. Wanneer je toen je muziek aan de man wilde brengen, wat voor muziek dan ook, dan was je afhankelijk van platenmaatschappijen. “Als ik iemand in New York wilde overtuigen, dan moest ik met een VHS-tape naar New York vliegen. En dan zei zo’n platenbaas na één keer kijken: het gaat niet werken. Tegenwoordig heb je 500.000 views op Youtube en dan bellen ze: we willen zaken doen!” Denis Doeland werkt 18 jaar voor ID&T, op dit moment werkt hij aan het boek Van analoog naar digitaal.

Hij heeft de wereld met name dankzij de komst van internet zien veranderen. Dankzij de nieuwe manieren van distributie die vandaag de dag online mogelijk zijn, kunnen ontwikkelingen snel gaan. Niet langer afhankelijk van de mening van één platenbaas. Internet is het filter geworden. Iedereen kan zijn eigen muziek online zetten, vrienden maken via social media, zelf fans vinden die de muziek  weer gaan delen met hun vrienden. Iets dat Doeland iedere beginner adviseert: ” Begin een blog, maak een website, zorg dat je aanwezig bent op Facebook, Twitter en Soundcloud. Zet een mooi ecosysteempje rond jezelf op en ga je content verspreiden en vrienden maken.”

Dat dat allemaal niet onmiddelijk geld oplevert is van later zorg. “Muziek is een middel om mensen aan je te binden. Je krijgt niet direct, maar indirect geld.” Via optredens bijvoorbeeld. Maar het kan verder gaan. De gesprekken van je vrienden op social media over onderwerpen of merken bieden bijvoorbeeld aanknopingspunten om te verdienen aan die merken. Zij hebben daardoor namelijk een reden om iets met je te willen. Maak je netwerk belangrijk, monitor en kijk verder dan de  geijkte transactiemodellen”, aldus Doeland. Blijf in ieder geval niet hangen in geklaag en vergelijkingen met vroeger. Vroeger bestaat niet meer.

“Zelfstandig miljoenen mensen bereiken ”

Dat bevestigt Eveline van der Steen werkzaam als head of socal media bij Armada Music, het bedrijf van Armin van Buuren dat dit jaar tien jaar bestaat. Van der Steen kwam zes jaar geleden bij Armada. “Facebook en Twitter waren er nog amper. Ik nam naar het sollicitatiegesprek een krantenknipsel mee over Youtube en partnerships: ik dacht: het zou weleens die kant op kunnen gaan. Als je nu kijkt naar het bereik dan is dat onvoorstelbaar. Het Armada Toutube kanaal heeft 1 miljoen subscribers, op Facebook hebben we 6 miljoen vrienden. Het is zo’n belangrijk onderdeel van ons bedrijf geworden en de groei gaat maar door.” Dankzij de nieuwe kanalen kan Armada Music zonder tussenkomst van wie dan ook zelfstandig miljoenen mensen bereiken. Niet alleen voor de muziek van Armin van Buuren, maar ook voor muziek van de nieuwe, jonge talenten die door het label worden getekend.

Die nieuwe talenten worden ook bewust opgezocht en ondersteund. Via bijvoorbeeld de Academy of Electronic Music, een nieuw initiatief van Armada Music. Jonge artiesten konden via Youtube een track opsturen, het publiek mocht stemmen. Uiteindelijk blijven 7 winnaars over. Die krijgen een maand lang via Google Hangouts lessen om hun producties te verbeteren. De lessen, die in samenwerking met het Engelse opleidingsinstituut Point Blank tot stand komen, zullen voor de rest van de wereld ook zichtbaar zijn.” Armin vindt het altijd leuk om mee te werken aan dingen die innovatief zijn en hij vindt kennis overdragen heel belangrijk. En zo’n academy is een mogelijkheid met relatief weinig moeite: je gaat achter je laptop zitten, zet de camera aan en het is geregeld. Dat maakt het makkelijker om iets terug te doen voor de fans en de mensen die van muziek houden.”

“Niet alles alles op Facebook of Twitter zetten ”

Makkelijker, sneller, groter, zelfstandiger. Dat lijken de kernwoorden  voor de hedendaagse dance artiesten. Maar niet iedereen gaat in alles mee. Ze besloot dj Jeff Rushin, samen met dj-partner Nicole Rosie te gast in deze Top Names, heel bewust om de danceconferentie ADE dit jaar, behalve  een gastoptreden bij DJ Dave Clarke, links te laten liggen. “Wij houden van de underground en het mysterie.”  Rushin signaleert een tegenbeweging. Een reactie op de digitalisering en de alomaanwezigheid van social media. “In de technoscene gaan we weer van digitaal naar analoog. Fysieke platen worden weer steeds belangrijker. En het is soms ook goed om niet alles alles op Facebook of Twitter te zetten.” Dat verhoogt het mysterie. Alleen mensen die echt moeite doen zijn er dan bij.

Hoe dan ook:  dance blijft in beweging.

Meer weten over de geschiedenis van 25 jaar house? Koop/lees Mary Go Wild
En de geschiedenis van de Roxy nog een keer nalezen. Koop/lees Roxy en de Houserevolutie van Job de Wit

Deze aflevering van Top Names werd uitgezonden vanuit dj-oefenstudio Studiobox.nl

Bekijk de hele uitzending waarin Job de Wit een aanstekelijke audiorondleiding door 25 jaar dance verzorgt.

Top Names Special: 25 jaar house en dance in Nederland (15 okt 2013) from erwin blom on Vimeo.

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.