Vandaag horen werknemers  van Sanoma (persbericht) of ze hun baan houden en het tijdschrift waarvoor ze werken blijft bestaan. De ontslagronde is het gevolg van dalende oplagecijfers, een daling die steeds sneller gaat [artikel te lezen na registratie] en bij titels van Sanoma zelfs een tikkie harder dan bij andere uitgevers. Wat zijn lessen die van de muziekindustrie geleerd kunnen worden?

“Jagen op je beste klanten is zinloos”

Niet alleen Sanoma heeft last van dalende oplagecijfers en het zijn niet alleen tijdschriften die minder worden gelezen: verkoop en oplages van de meeste dagbladen en kranten dalen al jaren, tijdschriften verdwijnen, verschijnen én verdwijnen, boekuitgevers bezuinigen, fuseren of gaan failliet. ‘Ontlezing’ wordt als oorzaak genoemd, maar vaker de digitalisering, de hevige concurrentie van ‘gratis’ online en mobiel nieuws of (in het geval van boekuitgevers) het snel en eenvoudig volpompen van Kindles, Kobo’s en andere e-readers met duizenden ePubs, afkomstig van USB-sticks die van buurman tot buurvrouw gaan.

Hoog tijd dat tijdschrift- en boekuitgevers van de geschiedenis leren, een onmiskenbare trend signaleren en die twee zaken aan elkaar knopen om hun toekomst in eigen hand te nemen.

De geschiedenis in de muziekindustrie (mijn werkveld) leert dat jagen op je beste, downloadende klanten zinloos is. Uitzicht op een oplossing werd bij ons pas gerealiseerd toen de bodem was bereikt en de muziekliefhebber kreeg waar hij al jaren impliciet om vroeg: altijd alle muziek overal, in elk formaat en elke samenstelling, snel, direct, in goede kwaliteit en tegen een redelijke vergoeding. Spotify, Deezer en andere streaming services zorgden voor het eerst sinds 12 jaar voor groei in de muziekindustrie, niet Tim Kuik en zijn leger advocaten.

“Kom met juiste aanbod en haak aan bij onmiskenbare trend”

En die trend? Dat het platform en apparaat waarop het meest gelezen én verkocht wordt sneller dan elke andere media-innovatie de markt bestormt. Check de cijfers. Daar liggen enorme kansen, die het platform waarop ik deze blog schrijf deze week concreet oppakt met een regelmatig verschijnend tijdschrift voor iPad.

Koppel bovenstaande aan elkaar, beste uitgevers: het draait om het juiste aanbod en het aanhaken bij een onmiskenbare trend met bereik- én verkooppotentie.

Ik zou mezelf (nog) geen kenner of specialist op het gebied van digitale magazines en kranten noemen, eerder een gemiddelde gebruiker, maar juist daarom vind ik het veelzeggend dat de eerste en enige recente digitale publicatie die mij aansprak NRC Reader is. NRC laat zien wat anno 2013 mogelijk is: de juiste verhouding tussen inhoud (duidelijke redactionele keuzes, juist ook door veel niet te doen, en relevant hergebruik van ‘papieren content’), moderne vormgeving die nauw aansluit bij online – en mobiele trends die ook zichtbaar zijn bij Medium en De Correspondent, plus een geïntegreerde hoofdrol voor fraai beeld en fotografie. Goed werk! Ik ben ook benieuwd naar Blendle.

Bladenmakers, jaag niet op windmolens. It’s the supply, stupid.

[Red: Aansluitend twee tweets die  twee kanten van het verhaal onderstrepen. Om te beginnen de vrees van de mensen die vandaag bij Sanoma duidelijkheid over hun toekomst krijgen. Sterkte allemaal! Daaronder de insteek van een man die de overstap van papier naar digitaal heeft gemaakt met zijn iPhoneclub. Als de stof gedaald is, kijk naar de kansen!]