Pinterest is een content discovery platform waar veel vrouwen hun zoektocht naar inspiratie en producten starten. Het is daarom meer vergelijkbaar met Google dan met Facebook en andere sociale netwerken. Pinterest is een belangrijke speler geworden die zich hard aan het ontwikkelen is, dit artikel laat de mogelijkheden van dit platform zien. 

Het aantal repins op Pinterest is 80%
Waarom vergelijk ik het meer met Google dan met social media? Deelnemers op Pinterest reageren niet of nauwelijks op elkaar, zijn dus minder sociaal en volgen selectiever dan op andere social platformen waardoor engagement moeilijk is. Kwalitatieve en relevante beelden delen met een perfecte timing is key. Pinterest heeft het afgelopen jaar interessante nieuwe features geïntroduceerd: pinterest voor business, rijke pins en interactieve kaarten toevoegen aan borden. Wist je dat het percentage repins maar liefst 80% is? Dat is wel andere koek dan de 2% retweets op Twitter. Daarnaast beweert Ahalogy, een bedrijf dat zicht richt op content marketing via Pinterest, dat de gemiddelde doorklik op een pin 1,2% is.


Rich_productpin_recipepin_Pinterest
Voorbeelden van rijke pins: een productpin en een receptpin

 

Veel vrouwen starten hun zoektocht op Pinterest en niet op Google
Als ik op zoek ben naar een nieuwe jas of een leuke jurk, dan begin ook ik op Pinterest. Waarom? Omdat je een veel mooier, vollediger en uniek overzicht krijgt van resultaten. Ik kan ook naar webshops als Wehkamp, ASOS, Bijenkorf en Marktplaats gaan, waar ik zeker weet dat ik alles kan kopen dat ik zie, maar de presentatie van producten is veel minder mooi en ik zal niet snel verrast worden. Ik kan ook op Google images zoeken, maar dan vind ik de meest populaire en best getagde images op het web, en heel veel van hetzelfde. Het grote voordeel van Pinterest images ten opzichte van Google images is dat ze op Pinterest gecureerd zijn door een persoon! Ik ben niet de enige die zoekt via Pinterest, veel (met name) vrouwen starten hun zoektocht op deze manier en dat is de reden dat Pinterest hoog in de zogenaamde purchase funnel zit. Daarnaast bekijken mensen meer resultaten op Pinterest omdat het visueel en allemaal onder elkaar gespresenteerd wordt ipv op pagina zoals de tekstresultaten van Google. Als je wilt weten wat ik bedoel zoek dan maar eens op rode jurk op Pinterest en in Google images.

Pinterest zit hoog in de purchase funnel
Pinterest is een interessant kanaal voor webshops. Je kunt via de email instellingen tegenwoordig zelfs aangeven dat je op de hoogte gehouden wilt worden van prijswijzigingen van de producten die je gepint hebt. Een van de populairste pinners in Nederland, Jantine Vaartjes van April&May, is halverwege dit jaar een webshop gestart en de helft van haar bezoekers en kopers komen via Pinterest bij haar terecht.
Etsy is de grootste internationale marktplaats van de wereld met handgemaakte producten en early adopter van Pinterest. Op de officiele blog van Pinterest vind je een case-study van Etsy. Een van de shops op Etsy komt daarin naar voren met een resultaat: dankzij Pinterest komt er 22% meer verkeer op de site en het aantal verkopen is met 20% gestegen.

Check eens wat er al vanaf jouw site gepinned is!
Ookal ben je niet actief op Pinterest, er zullen waarschijnlijk wel foto’s van jouw website gepinned zijn. Je kunt checken welke foto’s dat zijn met de volgende url:
http://pinterest.com/source/YourWebsite.com/
Helaas worden er geen aantallen aangegeven. Maar van een site als vtwonen.nl, met uniek en mooi interieur beeld zijn er duizenden gepinned. Daarom krijgt vtwonen veel traffic uit Pinterest, zo’n 10.000 bezoekers per maand, meer dan vanuit Facebook en Twitter.

Timing van het plaatsen van een pin is belangrijk voor je zichtbaarheid
Op Pinterest is timing erg belangrijk, je volgers zitten op verschillende tijden op de site en daar kun je rekening mee houden door te testen wanneer je pins het meest gerepinned worden. De meeste mensen volgen honderden accounts en dan is het een kunst om in hun feed terecht te komen. Daar naast heeft Pinterest geen edgerank zoals Facebook, wat zowel een voordeel als een nadeel is, omdat je zeker in iemands timeline komt, maar dat moet wel net toevallig zijn als diegene op Pinterest zit, anders zak je al snel te ver naar beneden. Naast het tijdstip op een dag, moet je ook denken aan de contentkalender: met kerstpins kun je nu al beginnen, maar het hoogtepunt zal na Sinterklaas plaatsvinden. Uit onderzoek van Ahaloy is gebleken dat je onderwerpen als chocola het beste ‘s avonds kunt pinnen en dat food gerelateerde producten het beste werken door de week.

Hoe vaak moet ik pinnen om op te vallen?
Als merk wil je in eerste instantie een behoorlijk bereik hebben. Daarvoor moet je sowieso 5 tot 10 pins per dag plaatsen. Maar let op: het beeld dat je pint moet van kwaliteit en relevant zijn, anders gaan mensen je niet volgen. Een mooie combinatie is zowel beeld van jezelf pinnen, maar ook beeld van het web dat je mooi vindt, en daarnaast repinnen en liken. Of kiezen voor een heel sterk thema, zo vind ik Clipper Tea het heel erg goed doen, met het thema thee.

De meest populaire pinners
Wil je leuke Nederlandse pinners volgen? Check dan pingids.nl
Zoek je ze wereldwijd, kijk dan eens in de lijst van de 51 meest populaire pinners van de wereld op Buzzfeed.
De bekendste pinner van de wereld is blogger Joy Cho , van Oh Joy! 
In de lijst van 51 populairste pinners staat ook de Nederlandse April&May, stylist en interieur blogger, met bijna 5 miljoen pinners.

Pinterest account April&May

Twee type pinners: content creators en content curators
Grofweg heb je twee type pinners: content creators en content curators. Er zijn mensen die eigen gemaakt beeld pinnen (creators) en de mensen die beelden van het web of van andere pinners repinnen en liken (curators). Van de laatste groep zijn er veruit de meeste.

Merken op Pinterest met de meeste volgers
Merken met meer dan 1 miljoen volgers op Pinterest zijn bijvoorbeeld Nordstrom, een winkelketen in de US dat je kunt vergelijken met de Bijenkorf en Lowe, de Amerikaanse Karwei. Meer succesvolle merken op Pinterest zijn beschreven in een bericht op de site digiday.

Pinterest for business: check je statistieken
Als je als merk op Pinterest zit is het slim om je site aan te melden als business. De voordelen zijn dat je dan je site kunt verifiëren en de URL kunt claimen en daarnaast inzicht krijgt in je statistieken, waardoor je de resultaten kunt verbeteren. Je site verifiëren kan helaas alleen nog maar bij grote sites, het is mij niet gelukt met mijn eigen site. Voor vtwonen hebben we een business account aangemaakt en daar heb ik een kijkje kunnen nemen. Net als bij andere statistieken heeft het even tijd nodig om de gegevens in perspectief te kunnen plaatsen.

Interactieve kaarten
Je kunt sinds kort ook interactieve kaarten toevoegen aan je borden, of nieuwe borden maken voor al je favoriete plaatsen die je anderen wilt aanraden. Pinterest geeft je een aantal leuke voorbeelden voor het gebruik van kaarten bij pinborden: je kunt er je vakantie plannen, een stadswandeling uitstippelen of gewoon een paar plekken die je graag wilt zien bewaren. Een leuk voorbeeld vind ik het bord ‘Kerstshoppen in Londen’ van Time Out.

Pinterest pinboard met interactieve kaart

Rijke pins
Rijke pins zijn pins die extra informatie bevatten. In de zogenaamde ‘rijke’ recepten pins staan bv de ingrediënten, voorbereiding en kooktijd en in productpins de prijs en details van een product. Als je een beeld pint dat extra informatie bevat, wordt dat meegenomen in de tekst eronder. Zo heb je productpins, plaats/kaartpins, receptenpins, artikelpins en filmpins. De informatie die meekomt moet worden meegegeven door de site waarvandaan het beeld gepinned wordt, er moet een extra code in je site gezet worden om deze automatisch te kunnen meegeven. Door rijke pins komt de grootste groep op Pinterest, de repinners/curatoren meer te weten over de pin zelf zonder dat hiervoor naar de bron website gegaan hoeft te worden.

Lees meer over rich pins, en hoe je ze op je eigen site kunt integreren. 

Veel meer!
Ik kan nog wel uren doorgaan over Pinterest en de mogelijkheden, maar de belangrijkste boodschap is dat je zelf invulling moet gaan geven aan dit mooie visuele netwerk. Bedenk creatieve borden, ontdek mooie beelden, kijk hoe de grote pinners het aanpakken en heb vooral plezier! Er wordt mij vaak gevraagd waarom meer vrouwen gebruik maken van dit platform dan mannen. Ik denk dat het komt door het visuele aspect, vrouwen houden van mooie beelden en mooie producten en het delen daarvan. Het maken van moodboards is van oudsher ook meer een vrouwending.
Ik heb van meerdere mensen gehoord dat je verslaafd kunt raken aan Pinterest. Als je de juiste mensen en merken volgt, die prachtige beelden pinnen, zul je merken dat het lastig is om je los te wrikken van deze site. Good luck!