Eind vorig jaar was Gert van Assen, “people” manager op de support-afdeling van AFAS, te gast bij Top Names. Gert vertelde enthousiast over de transparante bedrijfscultuur en de snelheid waarmee er bij AFAS geschakeld wordt. Dit legt de softwareleverancier geen windeieren. Het bedrijf, dat inmiddels zo’n 300 medewerkers telt, werd door haar klanten in 2013 gewaardeerd met een 8,0 en realiseerde dat jaar een omzetgroei van 11% t.o.v. 2012 – waarmee de totale omzet uitkwam op € 71 miljoen. AFAS zou AFAS niet zijn als ze deze informatie niet meteen in januari 2014 voor de hele wereld beschikbaar zouden hebben gesteld via hun online jaarverslag.

Terwijl Gert in de Fast Moving Targets studio enthousiast aan het vertellen was, voelde ik mijn eigen enthousiasme ook toenemen. “Wat een mooi bedrijf is dat,” dacht ik, “Dat wil ik weleens van dichtbij bekijken.” Dus dat bericht gooide ik op Twitter – hashtag FMT – en vrijwel meteen had ik een uitnodiging van AFAS te pakken. Zonder dat ik klant ben bij AFAS of onderdeel uitmaak van groot bedrijf dat mogelijk klant gaat worden bij AFAS, was ik op woensdag 4 december om 10:00 uur van harte welkom op het hoofdkantoor in Leusden. Een hele ervaring!

AFAS - Kantoorpand Leusden

Voordat ik het kantoor kan binnenstappen, wordt ik al geconfronteerd met de typische AFAS-cultuur. Ik sta even stil voor een rood licht op de Randweg, die me vanaf de A28 naar het AFAS-kantoor leidt. Als ik links uit mijn raampje kijk, zie ik het kantoor al liggen. Onder het logo prijkt een forse lichtmuur waarop in duidelijk leesbare letters te lezen staat, dat AFAS ontzettend blij is met hun nieuwste klanten, die uiteraard met naam en toenaam worden genoemd. Als ik een paar minuten later de parkeerplaats opdraai, lijkt het wel alsof die klanten allemaal naar Leusden zijn gekomen. Het is een drukte van jewelste, maar gelukkig heeft AFAS een eigen verkeerscoördinator in dienst die alle bezoekers in de winterse kou aan een goed plekje helpt.

Eenmaal binnen mag ik mezelf aanmelden bij een videozuil. Onpersoonlijk? Zeker niet. Ik sta al in het systeem, dus ik hoef mijn komst alleen maar even te bevestigen. Vervolgens maakt de zuil vier foto’s van me en ik kies de minst slechte uit voor op mijn bezoekerspas, die ik zelfs nog verder kan customizen. Omdat ik weinig met voetbal heb, kies ik niet voor de AZ layout, maar voor een ‘gewone’ AFAS-pas. Gert is inmiddels onderweg om me te verwelkomen en ik gebruik de tijd die hij nodig heeft om naar beneden te komen, om vol verbazing naar alle drukte in de foyer (want dat is het) te kijken. Het zijn inderdaad allemaal klanten van AFAS, hoor ik later van Gert. Ze zijn door AFAS uitgenodigd om in het inpandige theater ervaringen met elkaar en de softwareleverancier te delen.

Na een kop koffie beginnen we met onze rondleiding. Gert neemt alle tijd voor me en laat het hele bedrijf zien. Het valt me op dat iedereen op elke afdeling waar we komen strak in het pak loopt. Ook al zitten medewerkers de hele dag achter hun computer en telefoon waar ze geen klant zien, maar hen natuurlijk wel spreken. De klant is belangrijk bij AFAS, net als kennis over de producten die zij leveren. Dit is ook de reden dat iedereen die bij AFAS aan het werk gaat, begint op de supportafdeling. Als je hier even over nadenkt, is dat eigenlijk heel logisch. Op deze manier horen nieuwe medewerkers namelijk uit de eerste hand, hoe klanten het werken met AFAS-producten ervaren. Ze leren zowel de klanten, als de producten kennen.

AFAS - Fotomuur theater

Tegelijkertijd zijn de pakken van de AFAS-medewerkers absoluut niet bedoeld om hun individuele persoonlijkheden weg te drukken. Dat blijkt wel uit de ongedwongen sfeer die er in het bedrijf hangt, de nu al legendarische urinoirs of als we langs de fotomuur voor de ingang van het theater lopen. CEO Bas van der Veldt, die je via de website en Twitter overigens rechtstreeks kan benaderen met opmerkingen en vragen, hangt er niet alleen in tweedelig grijs, maar ook in volledig Gene Simmons-ornaat. AFAS-medewerkers werken niet alleen hard (per medewerker werd er in 2013 € 238 K omgezet), ze zijn ook trots op wat ze doen en lijken het enorm naar hun zin te hebben bij de softwareleverancier.

Het familiebedrijf AFAS, waar dezelfde groep mensen zowel eigenaar, als bestuurder is, gaat duidelijk voor de lange termijn winst. Er wordt niet alleen flink geïnvesteerd in een goed, uniform product, maar ook in de relatie tussen medewerkers en klanten. Door als hele organisatie (van supportmedewerker tot CEO) goed naar haar klanten te luisteren, maakt AFAS haar producten steeds beter. Door haar klanten een prominente plek te bieden, zowel op de lichtmuur op het kantoorpand, als in hun theater of tijdens een voetbalwedstrijd in het AZ-stadion, verstevigt zij de persoonlijke relaties en creëert zij vriendschappen. Althans, dat is de ambitie.

Mijn bezoek aan AFAS voelde in ieder geval als een bezoek aan vrienden. Gert heeft zeker twee en een half uur van zijn tijd voor me vrij gemaakt, heeft me het hele bedrijf laten zien, trakteerde me op een lekkere lunch en liet me niet naar huis gaan zonder een cadeautje: twee boeken waarin de bedrijfsfilosofie van AFAS is opgeschreven. Volgende keer bij mij, Gert!?