FMT Workforce, het initiatief dat deze week van start ging, biedt bedrijven de mogelijkheid om tegen betaling vragen en opdrachten bij de FMT Community neer te leggen. De eerste dagen zijn super verlopen. Kwalitatief hoogstaande bijdragen! Wie mee doet verdient naar rato een deel van het geld dat de bedrijven inleggen. Doe dus mee!

Dit zijn startvragen:

Ministerie OCW: Wat kunnen erfgoedinstellingen als musea en archieven van startups leren?

Kennisnet: Wat kan de onderwijswereld leren van andere markten die door de digitalisering verstoord werden?

Paradiso: Hoe kan online van toegevoegde waarde zijn voor bezoekers van de zaal?

ABN AMRO: Hoe kan Qiy, een dienst om je persoonlijke data te managen, de kip-ei uitdaging doorbreken?

En we lichten er één uit:

Vebego: Hoe maakt Tence online, een mobiel uitzendbureau, werk hip of aantrekkelijk?

Vanuit schoonmaakbedrijf Vebego wordt gewerkt aan het eerste mobiele uitzendbureau van Nederland: Tence Online. Werk vinden en aannemen gaat bij Tence Online via een app op de smartphone, om die redenen zijn studenten een aantrekkelijke doelgroep. Een andere belangrijke doelgroep zijn parttime werkende moeders. Tence Online is op zoek naar ideeen die schoonmaakwerk bij Tence Online hip (bijvoorbeeld via marketingacties) en / of aantrekkelijk (met extra services of diensten) voor studenten en / of parttime werkende moeders kunnen maken.

Vraag 
Hoe maakt Tence Online schoonmaakwerk hip of aantrekkelijk?

Antwoord
Beschrijf per antwoord één marketingactie of extra service of dienst. Richt je op één van de doelgroepen of kies een brede aanpak.
Leg uit hoe deze actie bijdraagt aan de gestelde doelen.

Criteria
We willen in de 30 dagen dat deze vraag openstaat minimaal 10 bruikbare suggesties voor leuke acties of waardevolle services of diensten. Dan wordt de 500 euro uitgekeerd en naar rato over deelnemers verdeeld. Wie actiever is of door anderen meer gewaardeerd wordt, ontvangt relatief meer.

“Focus niet op werk, maar wat je met verdiende geld kunt”

Een aantal van de reacties:

erwblo: “Mij lijkt het lastig om schoonmaakwerk zelf aantrekkelijk te maken. Maar als je de mensen die er werken belangrijk maakt en het dus een netwerk wordt waar je bij wilt horen, kan onaantrekkelijk werk aantrekkelijk worden. Zoek het daarin. Wat als Tence Online vergelijkbare aantrekkingskracht als een studentenvereniging krijgt waarbij je met werk credits aan de bar opbouwt, waar je privileges krijgt, waar je spaart voor de jaarlijkse skireis?”

ernesto: “Ik zou niet focussen op het werk zelf. Maar op waarvoor ze werken. Hip = fun. Welke leuke dingen gaan ze doen met het geld dat ze via jullie verdienen? Creëer een plek waar ze dit kunnen delen met foto’s, films, verhalen. Geef ze een incentive: laat iedereen stemmen op elkaars ervaringen en nodig iedere maand de top 20 uit voor een bizar leuke trip naar een of ander hip evenement. Waarover iedereen dan weer zijn ervaringen deelt 🙂
En/of verdeel een geldbonus over de top-10 meest gewaardeerde bijdragen; waarvoor je btw ook de superhandige Mobbr-knop hier rechts op de pagina kunt gebruiken ;-)”

gerthindriks: “Wat is er nou leuker dan geld verdienen en je tegelijk inzetten voor een goed doel? Zet als schoonmaakbedrijf een beloningssysteem op waarbij er punten te verdienen vallen die je in de webshop kunt inruilen voor producten als een iPad óf een schoonmaakbeurt voor een goed doel naar keuze.”

“Maak schoonmaken social”

liekus: “Werk samen met een sportschoolformule en geef medewerkers (korting op) een fitnessabonnement bij een bepaald gemiddeld aantal gewerkte uren per maand. Het mes snijdt aan twee kanten: Ten eerste maak je het werk (ook op de langere termijn) aantrekkelijk voor je doelgroepen door deze secundaire arbeidsvoorwaarde waarmee je laat zien dat de werknemer bij Tence centraal staat. Ten tweede is het bij schoonmaakwerk, wat fysiek niet onderschat moet worden, van belang dat werknemers gezond en fit zijn, wat de kwaliteit van het resultaat (en dus de tevredenheid van de opdrachtgever) ten goede komt. Tot slot, vergeet ook het uitbuitende imago van schoonmaakwerkgevers niet. Door als eerste werkgever in deze branche de werknemer centraal te stellen steek je met kop en schouders boven je concurrenten uit en dit zal niet onopgemerkt blijven.”

jochemfmt: “Op deze manier schoonmaakwerk aanbieden en aannemen klinkt een beetje als het model dat tegenwoordig door PostNL wordt gehanteerd voor postbezorgers: ‘het is de ideale bijbaan’. Ik zou het werk dus zeker op deze manier positioneren. Als je tijd hebt, kun je werken en geld verdienen. Ideaal voor mensen met een onregelmatig bestaan, zoals studenten, kunstenaars, artiesten, etc.”

lennard: “Verander de schoonmaak business weer door mensen niet meer alleen op pad te sturen naar bijv. een woning of bedrijfsafdeling – maar laat ze in koppels gaan. Dit levert enige sociale gezelligheid als ‘overhead’, maar mensen hebben weer meer plezier in hun werk – dan door alleen maar functioneel bezig te zijn (alleen al poetsend door de gangen of kamers gaan). In elk ander beroep wordt er ook team-matig gewerkt.”

Ook suggesties? Of wil je reageren en stemmen wat ook zeer waardevol is? Doe mee!