De afgelopen maanden werden een aantal ‘vrouwensites’ gelanceerd: Famme.nl, Me-to-We.nl,  LINDA.nieuws en het Youtube kanaal Femme. Ze groeien allemaal als kool dankzij social media en met name Facebook.

Snel groeiende vrouwensites: nog geen 2 dagen na lancering zag ik mensen in mijn netwerk berichten van Me-to-We en hun Facebookpage liken en delen. Een week na lancering van Famme.nl gaat het artikel ‘Wat niemand je vertelt over het hebben van jongens‘ viraal. Het werd meer dan 70.000 keer gedeeld op Facebook! Ook een groot succes is de omslag van LINDA.nl naar LINDA.nieuws, dat na 4 maanden al 1.5 miljoen unieke bezoekers trok. Ik ben al jaren geïnteresseerd in de groei van websites en heb veel manieren van aanpak langs zien komen, van SEO, SEA, social tot shareable content. In dit bericht ga ik er een aantal met jullie delen.

Me-To-We.nl, ouders met een leven

Twee ex-Libelle redacteuren startten in februari met Me–to-We.nl, een site voor ouders die naast de prachtige momenten met hun kinderen ook nog een leven hebben. Ja, dat klinkt een beetje spottend en zo wordt ook geschreven, een beetje vilein en met humor. Perfecte content om te delen. En dat gebeurde, de site werd veelvuldig op Facebook gedeeld. Ook een van de artikelen, een filmpje ‘Mensen zonder kinderen hebben geen idee’ ging de eerste week al viral en is meer dan 21.000 keer gedeeld. Die eenmalige hit zorgde wel meteen voor een boost voor de site en de trend van zo’n 4.000 bezoekers per dag zet door.

Facebookpost van Me to We

Famme.nl

Een oud VIVA-redacteur startte vanuit Kaapstad de site Famme.nl, over het leven als partner, moeder, vriendin en collega. Wayne Parker Kent werd uitgever van deze site en hielp met de kennis die zij hebben opgedaan met andere succesvolle sites als NSMBL, Culy en Froot. Dankzij het artikel over wat je moet weten over het hebben voor jongens, en het vervolg wat je moet weten over het hebben van meisjes (dat het beduidend minder deed) tikten zij binnen een maand de 500.000 unieke bezoekers aan. Ik heb een gerucht gehoord dat Wayne Parker Kent grote Facebookgroepen opkoopt en daarin hun shareable content posten om zo snel te groeien. Ik kan me niet voorstellen dat dit mogelijk is, want als je überhaupt een grote Facebookgroep kunt kopen, dan zal het vast niet gaan om een actieve community. Dan zal de edgerank bijzonder laag zijn en zal je boodschap ook niet door veel fans gezien worden. Of heb ik het mis?

LINDA.nieuws

LINDA.nl transformeerde enkele maanden geleden naar LINDA.nieuws. Hard nieuws, en daarop kwam commentaar, vertelde chef digital Leanne Hermans, met name van mannen, die vonden hard nieuws niet bij het merk LINDA. passen. Maar het werkt. Er wordt toch een beetje aan de LINDA.stijl vastgehouden voor de content: geestige koppen, pakkend beeld: allemaal deelbaar. Voordat het LINDA.nieuws was trok de site zo’n 350.000 unieke bezoekers, en 6 maanden na lancering zitten ze op 2 miljoen unieke bezoekers, dat is vandaag met een persbericht bekend gemaakt!

Youtube kanaal Femme

Mascha Feoktistova is echt een dame om in de gaten te houden. Niet alleen trekt ze met haar eigen beautyblog Beautygloss dagelijks 100.000 bezoekers, op Youtube heeft ze 260.000 abonnees. Ik ben een onderzoek aan het doen naar Nederlands grootste online influencers (bn-ers daar gelaten) en Mascha gaat hoog scoren. De complete lijst zal ik volgende maand op Frankwatching bekend maken. Met de lancering van het Youtube kanaal Foodgloss (na nog geen jaar 53.000 abonnees), een populair beauty event in de beurs van Berlage en de lancering van het beauty youtubers collectief Femme kun je Mascha oprecht een van de succesvolste hoofdredacteuren 2.0 (of zelfs 3.0) noemen van dit moment.

FMT_NeginMirsalehi_instagram

NeginMirsalehi.com

Fashionblogger Negin Mirsalehi heeft het weer op een heel andere manier aangepakt. Ze is  de enige in deze rij die ook echt haar personal brand aan het bouwen is, alles draait om haar. Zij startte in 2012 met Instagram en ging daar heel veel fashionliefhebbers volgen en bijna iedereen volgde terug, Negin is immers gorgeous. Een paar maanden later begon ze met haar Facebookpage en weer een aantal maanden later met haar blog. De omgekeerde volgorde voor de ‘traditionele’ digitale wereld en voor Negin werkte het als een speer. Ze is inmiddels de grootste Nederlander op Instagram met bijna 1,2 miljoen volgers en gemiddeld 30.000 likes per foto. Haar blog startte ze vorig jaar met 40.000 unieke bezoekers dankzij de fans die ze al op Facebook had verzameld. Na een jaar heeft ze maandelijks zo’n 100.000 unieke bezoekers. Mede dankzij het winnen van de Prix de la mode van Marie Claire en de internationale fashionblog award van Stylight stond Negin de afgelopen maanden veel in de picture. Ze gaf in een maand tijd meer dan 30 interviews aan kranten en tijdschriften en kwam een aantal keer op televisie. Dat leidde tot extra traffic, ze zat in december op 135.000 unieke bezoekers, maar dat is wel weer iets terug gezakt. Offline PR kan dus maar voor een tijdelijke boost zorgen, is mijn conclusie.

Ook de kleinere blogs met unieke content groeien

Ook een aantal kleinere bloggers met wie ik werk heb ik hard zien groeien. Ik hanteer het woord ‘kleiner’ bij blogs/sites onder de 50.000 unieke bezoekers. Gezien het woord ‘blog’ een enorme hype is op dit moment, is het extra moeilijk je te manifesteren in het bloglandschap en te groeien in traffic. De hotspot/travel blog Yourlittleblackbook.me heb ik in een jaar zien groeien van 10.000 naar 45.000 unieke bezoekers. De beautyblogger Byaranka ging in een jaar tijd van 25.000 naar 45.000 unieke bezoekers en lifeblogger Jenniefromtheblog verdubbelde van 6.000 naar 12.000. Ik wijdde dat eerst toe aan de Hummingbird update van Google, waardoor unieke content meer beloond zou worden, maar gezien het verkeer uit Google niet extra is toegenomen kan dat niet het geval zijn. Bij de meeste blogs is alle verkeer (direct, social, seo) toegenomen. Toch de populariteit van (goede) blogs?

“Vrouwensites als me-to-we, LINDA nieuws en Famme groeien zo hard dankzij Facebook ”

Wat kunnen wij leren van deze hardgroeiende vrouwensites?

Veel mensen vragen me wat het geheim is om te groeien. Het kan heel goed met social, een Facebookpage is op dit moment het beste middel voor veel blogs, maar ook met SEO, een aantal nicheblogs scoort het beste op deze manier. Zoals de food en travel/hotspot bloggers. Ik hoor niet veel meer over traffic inkopen, want dat levert voor contentsites niet veel op. Ik weet dat Fashionchick, de online etalage voor kledingwinkels, deze methode al jaren gebruikt omdat de clicks die ze inkopen ook daadwerkelijk converteren, dan levert het instant geld op en dat zal voor meer e-commerce sites gelden. Volgers kopen op Facebook werkt steeds beter, Facebook dwingt ons natuurlijk hiertoe, maar je kunt ook heel goed segmenteren. Volgers kopen op andere sociale netwerken is lastiger, ik heb eens een test gedaan met het kopen van volgers op Instagram en heb een blog over de resultaten geschreven.
Ik wil afsluiten met de in mijn ogen belangrijkste factoren om te groeien:

De belangrijkste factoren om je site te laten groeien:

  • Duidelijke strategie
  • Sterke niche
  • Aansprekende, engagende persoonlijkheid
  • Grote passie voor het onderwerp, experts
  • Facebookpage
  • Enorme discipline
  • Unieke, kwalitatieve content
  • Shareable /viral content (maar let op dat we inmiddels lijstjes-moe zijn, check dit artikel over hoe Buzzfeed dat aanpakt, dat is briljant!)

Note: Ik ben geen SEO of traffic expert, bovenstaande cases zijn mijn eigen observeringen, waarbij ik de siteowners gevraagd heb om cijfers, ofwel waar ik zelf toegang heb tot de statistieken. Precies twee jaar geleden schreef ik een soortgelijk artikel voor Frankwatching: Traffic-boosters: SEO, nichemarketing en deelbare content, en nu ik het terug lees: ik trek daar ongeveer dezelfde conclusies!

Benieuwd naar jullie feedback.