Hoe kan de KNSB toerschaatsers en skaters die niet bij een club zijn aangesloten aan zich binden met een digitaal individueel lidmaatschap? Welke toegevoegde waarde moet de bond bieden? Die vraag legde de Koninklijke Nederlandse Schaatsenrijders Bond voor aan de FMT Workforce, de community van Fast Moving Targets. In een online brainstorm van twee weken roerden tientallen specialisten, ervaringsdeskundigen en geïnteresseerden zich.  Samenvattend.

Waarom zouden mensen lid van de KNSB worden volgens de FMT Workforce?

Voor exclusiviteit

  • Geef leden voorrang boven niet-leden. Daar worden mensen lid voor. Geef ze bijvoorbeeld de mogelijkheid tot voorinschrijving bij natuurijstoertochten.
  • Geef leden toegang tot data die anderen niet hebben. Bijvoorbeeld info op je app na het rijden op de ijsbaan: “Je reed het laatste rondje even snel als Erben Wennemars toen hij 6 was.”

Voor service

  • Geef actuele betrouwbare informatie over natuurijs. Hoe dik is het ijs waar, welk ijs is goed, welk ijs is onbetrouwbaar. Dat is cruciaal voor natuurijsliefhebbers en vertegenwoordigt waarde.
  • Wees een gids. Help sporters tochten vinden en maken. Knoop heel Nederland voor skeeleraars aan elkaar met routes en actuele informatie. Voor skeeleraars zijn actuele gegevens over omstandigheden essentieel. “Een nieuw wildrooster ligt er zomaar.”

Voor deskundigheid

  • Geef mensen de mogelijkheid zich onder begeleiding voor te bereiden op natuurijs. Laat toerschaatsers op de kunstijsbaan deelnemen aan clinics door specialisten in de maanden richting winter.
  • Bied de optie om eigen schaatstrainingen samen te stellen. Zorg voor een app of een site waar dit makkelijk kan, inclusief uitlegvideo’s van specialisten.

Om ergens bij te horen

  • Maak het lidmaatschap sociaal. Zorg dat je ook kunt weten wat en waar je vrienden hebben geskeelerd of geschaatst. Zodat mensen losvaste clubjes kunnen samenstellen om mee af te spreken zonder dat ze zich bij een vereniging hoeven aansluiten.
  • Zorg voor een clubgevoel en -uitstraling. Een gezamenlijke noemer, een gezamenlijke naam, een herkenbare uitstraling, voor veel mensen is dat belangrijk en aantrekkelijk.
  • Maar benader de schaatsers ook niet als één geheel. Er is niet één type schaatser. Kijk naar de wensen en belangen van de verschillende groepen en speel daar op in.

Voor geldelijk gewin

  • Geef extra’s zoals verzekeringen voor fysiotherapie of bij diefstal. Dat maakt lid worden financieel aantrekkelijk.
  • Oftewel: zorg dat het lidmaatschap zichzelf terugverdient. Bijvoorbeeld door kortingen op banen of bij bepaalde aantallen keren bezoek of …

Voor gemak

  • Geef de tools om zelf te organiseren. Maak het met apps makkelijk om af te spreken, routes te vinden, kosten te delen.
  • Bundel alles in één kanaal. Een advies waarover je van mening kunt verschillen, maar in ieder geval zijn er geluiden dat de informatie en service nu te verspreid is en moeilijk te vinden is.

Voor extra’s

  • Geef leden op de ijsbaan een gratis transponder in bruikleen zodat mensen hun tijden kunnen bijhouden.
  • Organiseer evenementen als beurzen en clinics om ook buiten de reguliere sport bij elkaar te komen. Leer daarbij van wat in de wereld van hardlopen gaande is.
  • Tot zover de hoofdlijnen van de adviezen van de FMT Workforce aan de KNSB. Lees alles op https://www.fmtworkforce.nl of downloadt het uitgebreide verslag hier.

De FMT Workforce staat nog open voor jullie deskundigheid. TMG, Kennisnet, Ministerie van OCW, Vebego, Paradiso en ABN/AMRO hebben nog vragen open staan. Je weet, je doet het voor de eer, maar ook voor het geld. 1/3 van het geld dat bedrijven betalen gaat naar Fast Moving Targets, 2/3 naar de FMT Workforce! En … deel ook stemmen uit, reageer op reacties. Ook die bijdragen leveren punten op en vertegenwoordigen waarde.

  • FMT Workforce is een initiatief van Fast Moving Targets in samenwerking met Mobbr
  • Ook een vraag of opdracht voor de FMT Workforce? Neem contact op met Willem-Jan Draper, willemjandraper@gmail.com.
  • Na de brainstorm of onderzoeksfase behoefte aan verdieping in de vorm van een uitgewerkt advies, gedetailleerd overzicht van de mogelijkheden of realisatie van een project? Ook daarvoor is Willem-Jan het aanspreekpunt. willemjandraper@gmail.com