Om zichzelf te blijven ontwikkelen én beginnende ondernemingen te helpen bij hun eerste stappen, heeft de Telegraaf Media Groep TMG StartUps opgericht. Van de FMT Workforce wilde TMG weten welke beginnende ondernemingen het best bij het bedrijf passen. En hoe die een rol zouden moeten spelen. De vraag werd breed geinterpreteerd. Een selectie van de antwoorden.

Hou de bedrijven dicht bij huis, zoek vanwege de cultuur ondernemers met vergelijkbare focus

Zoek mensen die bezig zijn met media, journalistiek of advertenties. Dat past bij TMG. Maar zoek naar mensen die op dat domein out of the box willen denken. Kijk naar bedrijven die kranten en de journalistieke wereld snappen en met nieuwe oplossingen voor oude problemen kunnen komen. Verras op bekend terrein. 

Zoek startups die daadwerkelijk profiteren van de toegevoegde waarde van TMG

Marketing, exposure, sales. Daar liggen krachten van TMG die startups kunnen helpen. Zoek startups die daar maximaal van profiteren waarmee het gedeelde belang van succes zo groot mogelijk is. 

Richt je op bedrijven met een platform-strategie

De echte grote media-bedrijven van nu zijn platforms, maken het mogelijk dat anderen publiceren of communiceren. Van YouTube tot Facebook tot Twitter. Leer daarvan en ga zelf niet meer maken, maar wees de plek waar anderen willen zijn en publiceren. 

Steun ‘nightmare competitors’. Begin de concurrent van de toekomst zelf

De meeste bedrijven hebben moeite met activiteiten ontwikkelen die kannibaliserend op eigen business werken. Maar doe dat wel. Als je het zelf niet doet, doet een ander het. 

Veel van de antwoorden gingen in op de vraag hoe TMG en starters zo goed mogelijk van elkaar zouden kunnen profiteren.

Laat de nieuwkomers afstand tot TMG houden!

Zet een satellietorganisatie op, laat slimmerikken in een aparte omgeving werken, met tijd en geld om vrijuit te kunnen experimenteren met een goed doel. Standaard houden organisaties niet van verandering. Laat de startups daar niet door worden gehinderd. 

Kijk uit met teveel scope meegeven aan startups 

Zorg wel voor afbakening (duur van programma, mate van onersteuning e.d.) maar geef de startups de ruimte. Laat de optie open dat er dingen uitkomen die niet bij TMG passen, maar uiteindelijk wel kans op succes hebben. Beginnende bedrijven zijn zoekende, zorg voor die ruimte en vermijdt teveel verplichte scope.  

Hou het praktisch, zoek naar mensen die handen uit de mouwen steken

Zoek naar mensen die het bestaande bedrijf mee kunnen nemen de toekomst in. Praktische creatieve mensen die mee kunnen denken en ook werkende prototypen kunnen opleveren. Zien is geloven. Dan krijg je mensen mee een toekomst in.

Kijk naar buiten, maar vergeet creatieven van binnen niet! 

Natuurlijk moet TMG op zoek gaan naar wereldbestormende startups, maar bouw ook ruimte in voor de ideeen die al bij bestaande medewerkers leven. Ook binnen het bestaande bedrijf moeten mensen het gevoel hebben dat innovatie belangrijk is en mogelijk is.

Haal periodiek jonge mensen binnen

Begin geen bedrijven, maar kies voor zogenoemd ‘reverse monitoring’ als je je bedrijf wilt veranderen. Waar normaal de ervaren krachten de jongeren begeleiden, doe je nu andersom. Je haalt structureel, maar steeds tijdelijk, jonge ondernemende mensen je bedrijf binnen om de kennis, kunde en mentaliteit van nu steeds aan de onderneming toe te voegen. 

Tot zover een selectie van de antwoorden van de FMT Workforce. Lees ze HIER allemaal of download HIER de PDF met de bundeling.

Ook een vraag voor de FMT Workforce? Mail willemjandraper@gmail.com