De voorpagina van een website heeft zijn kracht verloren. Het publiek komt via zijpaden en achterdeuren de site binnen. Iedere pagina moet dus als voorpagina ontworpen worden. En hoe komen die mensen dan een site binnen? Via Google, via gedeelde links op Facebook of Twitter. Via de kracht van social.

Maar die kracht van social is beperkt. In die zin dat iedere link die door een account gedeeld wordt, slechts een beperkt deel van de potentiële lezers bereikt. Om de complete groep te bereiken zou een bericht wel vijf keer gedeeld moeten worden. Waar social media helpt door virale kracht, hindert het door versnippering.

En dus is een revival van de nieuwsbrief te signaleren. Ongetwijfeld zullen nu tal van mensen zeggen dat de nieuwsbrief voor hen altijd waarde heeft gehouden, dat geloof ik zo. Dat is ook zo. Bij Fast Moving Targets zijn we het geloof ook nooit verloren. Maar luider was toch de roep van mensen die e-mail afzworen.

Er is een aantal redenen waarom de nieuwsbrief aan een nieuwe opmars bezig lijkt.

1) Er is een nieuwe groep publicisten online actief geworden

Met de opkomst van contentcuratie is een groter aantal informatiespecialisten kennis en kunde gaan delen. Internationaal is Brainpickings natuurlijk een grote naam, nationaal is De Bicker van Michiel Bicker Caarten bijvoorbeeld aan een opmars bezig. Met de nieuwsbrieven helpen ze je door de bomen het bos zien. Ze selecteren waardevolle inhoud voor je en leggen uit waarom die waardevol is. De nieuwsbrief leent zich daar goed voor.

2) Publiceren is nog simpeler geworden

De democratisering van de media is al even aan de gang, maar echt simpel was publiceren nooit. Met bijvoorbeeld Tinyletter kan een kind de was doen. Een nieuwsbrief terug gebracht tot de essentie. Vertel je verhaal en verspreid het. En dat kan al via de mail. De laatste drempels lijken geslecht, iedereen die wat te zeggen heeft, kan aan de slag. En dat gebeurt dan ook in groten getale.

3) Het besef groeit dat social media krachtig is, maar alleen onvoldoende effect sorteert

Dat laat bijvoorbeeld Tim Ferris in een blogpost weten. De schrijver van de 4 Hour Workweek: “Now, with Twitter, Facebook, WhatsApp, and hundreds of clones, the Internet and mobile are a battlefield of noise. Even if you “like” my Facebook fan page, my updates will rarely reach more than 10% of you.” Om die reden start hij nu (!) een nieuwsbrief. Hij wil de kans dat geïnteresseerden met zijn verhalen bereikt zo groot mogelijk maken. En dus heeft ie de 300.000 adressen in zijn database aan een nieuwsbrief gekoppeld.

Bij Fast Moving Targets hebben we natuurlijk al een nieuwsbrief. Zie rechtsboven, geef je daar op. We gaan die proberen nog waardevoller te maken. Daarnaast zijn een nieuwe dienst aan het testen voor Fast Moving Members, voor de mensen die voor een tientje per maand deze site steunen. Dagelijks ontvangen ze nu exclusief een nieuwsbrief, een soort dagelijkse blogpost bij je thuis. Word ook FMT Member!