Hoe ziet het theater van de toekomst eruit? Die vraag stelt Odeon De Spiegel Theaters aan de FMT Workforce. Odeon en De Spiegel zijn twee theaters in Zwolle. Goed draaiende theaters, maar altijd zoekende naar de nieuwe mogelijkheden die nieuwe technieken en ontwikkelingen bieden. Op korte, maar ook op lange termijn. 

Jullie bijdragen nog altijd zijn meer dan welkom. En onder de deelnemers wordt naar rato van bijdrage 500 euro verdeeld. Hier enkele denkrichtingen:

  • Responsive design. Laat de zaal zich aanpassen aan de voorstelling en het publiek. Laat het theater veranderen met de omstandigheden.
  • Van een passief naar actief publiek. Gebruik de deskundigheid en betrokkenheid van het publiek. Laat ze meedenken en meewerken.
  • Interactief en augmented. Online en offline gaat steeds meer door elkaar bewegen. Gebruik de mogelijkheden van mobieltjes en wearables om een voorstelling te verrijken. Verbeter de beleving.
  • Een cultuurgids in brede zin.  Een theater heeft de deskundigheid in huis en onder zijn publiek om ook buiten het theater te gidsen. Literatuur, film, muziek.
  • Op maat bedienen. Zorg dat bijv ook jonge gezinnen aan hun trekken komen, door ‘s middags te programmeren en dan naast gewone voorstelling een jeugdvoorstelling bieden.
  • Dynamic pricing. Leer van de luchtvaart en toeristenindustrie. Differentieer prijzen.
  • Pop-up theater. Weest waar het publiek is.
  • Faciliteer delen. Zorg voor goed beeld en geluidsmateriaal voor mensen om te delen.
  • Verleng de beleving. Warm het publiek vantevoren online op, geef ze na afloop wat om na te genieten of na te praten.

Zelf ideeën? Reacties? Praat mee. Iedere bijdrage is waardevol!