Meerkat was dė hit op technologiefestival South By South West. De dienst die het uitzenden van live video via de mobiel kinderlijk eenvoudig maakt en Twitter gebruikt om kijkers te verzamelen, was de talk of the Austin, Texas town en verspreidde zich als een malle over de wereld. De Twittertijdlijn werd overspoeld door live video’s en het aantal gebruikers groeide in korte tijd van 120.000 naar meer dan een miljoen. Wat is het geheim van Meerkat en waarom is het succes belangrijk?

Het succes van Meerkat is bijzonder omdat er aan de ene kant niks nieuws onder de zon is. Livestreamingdiensten kennen we immers al lang. Via Qik werden zeven jaar geleden al events en belangrijke momenten rechtstreeks met de wereld gedeeld. Justin.tv deed iets vergelijkbaars. En Livestream en YouTube Live zijn nog altijd partijen die deze service leveren.

Wat is het dan dat Meerkat nu een instant succes lijkt te maken? Misschien nog niet in absolute cijfers, maar wel in spectaculaire groei. Mobiel internet is de afgelopen jaren default geworden, waar destijds nog slecht een voorhoede via de telefoon vrijwel permanent online was. Daarnaast stond social media toen nog in de kinderschoenen en heeft dat inmiddels de massa bereikt. Daardoor is het realtime delen van het leven de gewoonste zaak van de wereld geworden. Eerst via tekst en beeld, nu dus ook via live video. Andere initiatieven waren te vroeg of misten een element. Meerkat probeert hetzelfde trucje nog een keer en de tijd lijkt nu pas echt rijp.

“Is Meerkat een hype of een blijver?”

Maar er is meer aan de hand. Meerkant doet namelijk ook een aantal dingen echt goed. Het is niet alleen timing en de geluk die daar bij hoort. Meerkat heeft alle frictie van publiceren weggehaald. Zo simpel is live video de wereld insturen zelden geweest. Start de iPhone app op (Android volgt), vul een titel in, druk op de knop ‘stream’ en de uitzending is begonnen. Alle Twittervolgers zien onmiddelijk in de tijdlijn dat er meegekeken kan worden, de zender ziet zijn publiek en een chatlaag voegt interactie toe. Zeker, Meerkat is een nog jong product waar veel beter aan kan en veel ook beter aan zal worden dankzij een recente investering van 12 miljoen dollar, maar de basis is gelegd. En de start is vliegend.

Maar is Meerkat een hype of een blijver? Absoluut, het succes van Meerkat heeft hype-elementen in zich. De dienst werd opgepikt via Producthunt, bereikte vervolgens de altijd op zoek naar nieuwe speeltjes zijnde SxSW-voorhoede die graag liet zien dat ze bij de tijd was (I plead guilty!) en ging zo snel naar de volgende groep. De snelle groei maakt dat Meerkat de potentie in zich heeft om de winnaar te gaan worden op dit gebied. Maar of dat Meerkat is of een ander is uiteindelijk niet zo belangrijk. Naar verluidt gaat Twitter zelf met iets vergelijkbaars komen. Wat wel belangrijk is, is dat de trend niet meer gaat stoppen dat we (bijna) alles realtime delen. Eerst met tekst, foto’s en opgenomen video. Nu met live video. Dat is een blijver. Omdat het inherent aan de mens is om ervaringen te delen, om delen van zijn of haar leven te laten zien, om communicatie met anderen te willen. Meerkat is ‘spontaneous togetherness’ zegt het bedrijf zelf.

“Dankzij Meerkat rechtstreeks met alles en iedereen verbonden”

De discussie die we rond Meerkat krijgen, zal dezelfde zijn als die we eerder bij andere social media zagen. Wie zit er te wachten op mensen die hun gewone levens filmen? Wat is er interessant aan iedereen die alles deelt wat ie meemaakt? Ten eerste kan daar heel veel interessant aan zijn, als je die persoon kent. Ten tweede hoeft de groep niet groot te zijn. Dit is in de basis micromedia. Als ik een concert of sportwedstrijd bijwoon en dat met vijf medefans deel is dat waardevol. We delen dan onze passie voor die muziek of sport. Op YouTube staan ook voor kleine groepen waardevolle video’s die relaties slecht bekeken worden. Op Spotify staat ook fantastische muziek met weinig plays. De kleine aantallen kunnen voldoende waardevol zijn voor zender en ontvanger, de optelsom van al die kleintjes is – samen met de grote successen die er ook altijd bij horen – goed voor het bijbehorende platform.

Wat een dienst als Meerkat voor mij interessant maakt is het gegeven dat we nu echt rechtstreeks met de hele aarde verbonden kunnen zijn. We kunnen van land naar land schakelen, van feest naar incident, van verjaardag naar opstand, van autorit naar vogelvlucht. En we kunnen daarmee ook meteen een publiek bereiken. Wie zegt dat dat al lang kan heeft gelijk, maar heeft tegelijk de huidige potentie van Meerkat nog niet ondervonden. De eenvoud, de sociale component, de interactie.

En uiteindelijk gaat het om waarde toevoegen. In kleine kring doe je dat al snel door dingen met vrienden en familie te delen die je bezighouden, maar ook in grotere kring speelt dat. De beste verhalenvertellers doen dat door relevante verhalen te vertellen, artiesten en sporters doen dat door hun betrokken publiek unieke gebeurtenissen te laten meebeleven, het publiek doet dat door bijzondere momenten met de wereld te delen. Meerkat gaat over rechtstreeks, over realtime, over er bij zijn, over nu of nooit, over the heat of the moment. Of dat nu over muziek, sport, entertainment, nieuws of persoonlijke momenten gaat, dat gegeven is mooi en blijvend!

“De echte waarde van Meerkat gaat op nieuwsmomenten blijken”

Hoewel de massa Meerkat (of wellicht uiteindelijk een andere live videodienst) zal gebruiken om persoonlijke momenten te delen die voor een grote groep nauwelijks waarde hebben, zal de echte waarde mijns inziens gaan blijken tijdens nieuwsmomenten. Waar we het tot nu toe bij ongeluk, ramp of opstand van foto’s op Twitter moesten hebben, kan de beste live videodienst met voldoende massa daar de factor video aan toevoegen. Nu doet Meerkat dat niet omdat het zich op ėėn simpele focus wil beperken, maar wat als er straks een aggregatiepagina is waar op basis van locatie, activiteit en populariteit nieuws bijna vanzelf komt bovendrijven? Op een site als Stormchasers zie je streamende automobilisten pogingen ondenemen de oog van een orkaan te naderen, je kijkt daar even mee met een van de chauffeurs. Wat als dat er straks voor iedereen is?

In de behoefte van de massa om journalist te worden heb ik nooit geloofd, maar dat mensen opmerkelijke momenten die ze tegenkomen, van grappig tot grof tot gruwelijk realtime willen delen, hebben ze al met foto’s en opgenomen video’s laten zien, live video is de volgende stap. De mogelijkheden zijn legio en Meerkat laat het begin van die potentie zien. Nogmaals, wat de dienst doet is niet nieuw, maar het sluit met een super gebruiksvriendelijke app op het juiste moment aan bij een overduidelijk aanwezige behoefte.

(In Amerika heb ik rondom South By South West met Roeland Stekelenburg regelmatig ‘gemeerkat’. Bovenstaand verhaal is het gevolg van de gesprekken die we samen over de hit van SxSW hadden. Verder deden Blom en Stekel de hele week verslag van SxSW, bekijk hier de bijdragen.)

(En oh ja, in 2012 schreef ik De Realtime Revolutie; Hoe Twitter (bijna) alles verandert. Daar hoort Meerkat zeker bij!)