Onder de kop NPO doet een greep naar de macht in omroepland, publiceert de Volkskrant uit de plannen van de NPO om meer te centraliseren, meer richting BBC-model te gaan. En om een hek om Hilversum te zetten. Video’s van de omroepen mogen niet op YouTube of Facebook staan, maar mogen alleen via NPO.nl bekeken worden. Programma’s mogen ook niet langer embed op externe sites worden. Met deze maatregelen laat de Publieke Omroep zien een aantal belangrijke internetwetten niet te beheersen, wetten die een van de grootste muziekmaatschappijen wel begrijpt. Op 3VOOR12, een site van de publieke omroep, kan de NPO veel leren van Eelko van Kooten van Spinnin’ Records.  Drie lessen!

1) Volg het publiek, dat beweegt constant

Een groot deel van het publiek, en zeker het jonge publiek, consumeert video online op de grote sociale platforms. Van YouTube tot Facebook. De publieke omroep wil niet meer dat haar inhoud daar te zien is. Wil dat het publiek zijn vertrouwde plekken verlaat om naar NPO.nl te gaan. Een kansloze operatie. Wees waar je publiek is en volg dat publiek. Want de hangout van vandaag is niet die van morgen.
Eelko van Kooten: “Ze bewegen constant. Gaan alle ouders naar Facebook, dan vertrekken de jongeren naar Instagram of Snapchat. YouTube blijft populair, maar dan niet de geijkte kanalen, maar eerder de vlogs van Enzo Knol of Ali-A.”

2) Delen draagt bij aan succes, maak mogelijk

Waar je in het verleden nog video van Uitzending Gemist op andere relevante sites kon embedden is ook dat verleden tijd. Wie video’s wil zien, moet naar NPO.nl. Ook in de muziekwereld zijn er artiesten die krampachtig met hun muziek omgaan, maar Van Kooten ziet dat anders. Voor hem is een uiting van enthousiasme als fans de muziek van zijn artiesten uploaden.
Eelko van Kooten: “Uiteraard wordt dat dan wel door ons gemonetized. We kiezen voor een lagere pay-out en hogere deelfactor. We zouden misschien meer kunnen verdienen, maar we denken dat delen mede het succes is.”

3) Praat met de doelgroep, dan snap je wat die wil

Wie de uitgelekte plannen leest, vraagt zich af van welke planeet deze plannen komen. In ieder geval van een andere dan de jeugd die de Publieke Omroep wil bereiken. Men lijkt lang losgezongen van het publiek waarvoor men werkt. Artiesten van Spinnin’ zijn vaak één met hun doelgroep. Dat is hun kracht. En dat zorgt ervoor dat Spinnin’ met de doelgroep praat en de doelgroep snapt.
Eelko van Kooten:  “Ali-A bijvoorbeeld doet veel met games. En wat doen gamers de hele dag tijdens het spelletjes spelen? Muziek luisteren! Ali-A was op uitnodiging van ons bij de Spinnin’ Sessions in Miami. Dan maakt hij een filmpje waar wij in zitten. Win-win: hij heeft een leuke avond en kan dat laten zien aan zijn volgers, wij praten met zijn doelgroep.”
Lees ook: 4 redenen waarom het online beleid van de NPO kansloos is