FMT Members ontvangen (vrijwel) dagelijks Handpicked. Een met liefde gekozen verhaal of tool of video, van duiding voorzien. De Members waarderen dit met een 8,1. Af en toe plaatsen we er een door op de website, om nog meer Members te werven. Word ook FMT Member voor een tientje per maand en ontvang Handpicked, alle e-books van Fast Moving Targets, krijg toegang tot de exclusieve Slack-groep en maak media over innovatie mogelijk. Word hier FMT Member. 

En zo zag de Handpicked van gisteren er uit:

Terug van nooit weggeweest: de nieuwsbrief!

  • Ach ja, terugkerende verhalen horen erbij. Zoals dat verhaal dat e-mail dood is. Maar als je mensen wilt bereiken, is het nog steeds mooi dat je ze per bericht rechtstreeks kunt benaderen. En als mensen zeggen dat nieuwsbrieven niet geopend worden, zegt dat voornamelijk iets over de kwaliteit van de geboden waar. Het is net als overal elders op het web: voeg toe, wees relevant. Er is de laatste tijd weer een kleine explosie aan nieuwsbrieven zichtbaar. Veel prominente bloggers zijn weer begonnen met een persoonlijk verhaal richting aanhang. Robert Scoble startte zijn wekelijkse service, Nalden en Alexander Klöpping begonnen deze maand. En deze Handpicked is er natuurlijk ook een voorbeeld van.
  • Er zijn verschillende vormen van waardevolle nieuwsbrieven. Op de eerste plaats zijn dat natuurlijk de ’round up’ nieuwsbrieven. Wie een site niet dagelijks bezoekt, krijgt wekelijks de highlights van een magazine of over een industrie op de deurmat. Als je daarvoor kiest, cureer met karakter. Voeg toe. Waarom moeten we dat bericht gaan kijken? Waarde toevoegen is ook de andere vorm van nieuwsbrieven: de persoonlijke. Leg je eigen verhaal, ervaring en deskundigheid in het schrijven. Geef het gevoel van 1 op 1, maak het speciaal. Een nieuwsbrief kan er natuurlijk zijn voor je klanten of voor je fans, maar vergeet een nieuwsbrief niet als mogelijke instrument van interne kennisdeling voor bedrijven!
  • Het wemelt van de nieuwsbrieftools, maar dit zijn drie relatieve nieuwkomers waar we bij FMT voor warmlopen!
    • Tinyletter. De nieuwsbrief die je ontvangt is gemaakt met Tinyletter. Waarom? Omdat het zo lekker simpel is. Omdat het zo lekker kaal is. Omdat het verhaal dat ik wil vertellen centraal staat. Niks tegen mooi vormgegeven nieuwsbrieven met veel rubrieken en plaatjes, maar die zijn veel werk om te maken. Daarom kies ik voor Tinyletter. Dat is overigens een dienst van grote broer Mailchimp.
    • Goodbits.io. Nieuwe diensten nemen pijn van oude diensten weg. Waar ik hierboven klaag over het feit dat een nieuwsbrief maken teveel werk is, geldt dat niet met Goodbits.io. Die dienst maakt het met een bookmarklet kinderlijk eenvoudig om waardevolle links te verzamelen en met drag and drop in een nieuwsbrief te slepen en ordenen. Goodbits neemt titel, samenvatting en foto mee die je nog wel kunt aanpassen. Door integratie met rss, Slack en meer is het simpel om een bak waardevolle inhoud te verzamelen om vervolgens aan abonnees te verzenden.
    • Revue. Het van Nederlandse origine Revue doet iets vergelijkbaars als Goodbits. Je kunt Twitter, Facebook, Pocket, Producthunt en meer aan Revue koppelen. Zo bouw je een wachtrij van berichten op die je van context kunt voorzien en met de wereld kunt delen. Revue haalt de foto’s nog niet op, maar daar wordt hard aan gewerkt, horen we van de maker, Martijn de Kuijper. Onder meer Top Names Nalden en Alexander Klöpping werken al met Revue.
  • Voorbeelden van waardevolle persoonlijke nieuwsbrieven, kijk in Slack #handpicked voor meer tips en voeg ze zelf toe!
  • Links:

Thema: #tools

Nogmaals: Word FMT Member!