SXSW (3): Wat is de nieuwe Twitter? Spoel je mond!

Roeland Stekelenburg en Erwin Blom komen sinds 2007 op South By South West, het toonaangevende technologie congres in Austin Texas, de plek waar de digitale voorhoede bij elkaar om kennis te delen en trends en ontwikkelingen te signaleren.  Blom en Stekel bezoeken sessies, ze spreken mensen. En doen verslag. 

Ja, daar was de vraag weer. Wat is de nieuwe Twitter? Want ooit, in 2007, werd Twitter giga tijdens SXSW. En korte tijd later was Foursquare de hipste startup die hier naam maakte. En vorig jaar zette Meerkat de trend in van live video. De verleiding is groot om op zoek te gaan naar de winnaar, naar de naam die doorbreekt. Maar niet alleen is dat heel moeilijk geworden door het groot aantal partijen dat om de aandacht smeekt en het groot aantal media dat andere krenten uit de pap haalt, nog veel belangrijker is het dat SXSW daar niet over gaat. Oftewel: wie wil weten wat de nieuwe Twitter is, spoelt zijn mond (m/v).

SXSW gaat namelijk over de polsslag van een community van vernieuwers, creatieven en ondernemers. Wat leeft er, wat speelt er? Maar misschien gaat het nog wel veel meer over ontmoetingen. Over mensen treffen, over ervaringen delen, kennis delen. Want hier kan het gebeuren dat je aan de bar naast iemand van Google of Uber staat, mensen van een kaliber die je in Nederland niet snel tegenkomt. En hier is snel contact gelegd met wie je ook maar wil spreken. Dat is waar SXSW wel over gaat.

Maar de jonge aanstormende bedrijven vormen hier wel de bulk. En dat is leuk. Omdat er daardoor een sfeer van aanpakken en ondernemen hangt. Van de wil om het verschil te maken. Dat is inspirerend. Maar soms ook vermoeiend. Omdat een deel ervan er simpelweg voor het geld in zit. Omdat ze een ‘billion dollar company’ willen worden. Een miljard daar stevenen ze in hun hoofd op af. Mooi als je bedrijf dat waard wordt, maar het doel moet natuurlijk zijn de wereld een beetje beter te maken. Dat kan op vele manieren, maar begin daar. Laat geld het gevolg en niet het doel zijn. Schrijver Douglas Rushkoff liet dat verfrissende geluid horen.

Een van de nieuwe namen die door ontdeksite Producthunt naar voren wordt geschoven is Anchor. Anchor wil het (groeps) gesprek faciliteren. De dienst laat mensen asynchroon praten en reageren en dat gesprek makkelijk bundelen en delen. Mike van Anchor is in alles een startup zoals je die in Amerika verwacht: zelfverzekerd, een tikkeltje arrogant en in one liners pratend. Maar ook is hij een typische ondernemer anno nu door te zeggen dat hij geen businessplan heeft. Dat komt wel, is zijn overuiging. Als er een grote fanatieke groep gebruikers is, volgt het businessplan vanzelf. Bekijk het interview.

[Roeland Stekelenburg en Erwin Blom verzorgen na SXSW presentaties om uit te leggen wat de trends en ontwikkelingen van SXSW voor jouw bedrijf of bedrijfstak betekenen en hoe je daar succesvol op inspeelt. Mail info@fastmovingtargets.nl als je ook interesse hebt.]

    Fast Moving Targets is een platform over media, technologie en innovatie. Dé plek om geïnspireerd en geïnformeerd te raken.