Hans van Grieken is director digital business innovation bij Deloitte. “Wij helpen de klanten van Deloitte de digitale transformatie in te vullen. Bedrijven willen best wel en doen ook van alles, maar als je het goed wilt doen dan moet je digitaal als uitgangspunt nemen. Het is voor veel sectoren vijf voor twaalf.” Al voelt dat vaak nog niet zo. Neem de retail-markt. Daar is het aandeel digitale omzet de afgelopen zeven jaar gestegen tot slechts 7%. Bedrijven maken echter een fout wanneer ze denken dat die groei in de toekomst niet harder zal gaan. Ze kunnen niet op hun lauweren rusten, want  de voorspelling is dat we exponentiele groei tegemoet gaan.

Wanneer je als bedrijf niet mee gaat in de verandering, loop je het risico een belangrijk deel van je capabele personeel te verliezen, omdat dat uitgedaagd wil worden. De bedrijven die het wel goed doen, voldoen aan vier criteria: ze durven risico’s te nemen, werken vaak in teams in plaats van hiërarchisch, ze steunen vaak op data en misschien wel het belangrijkste: “Er is een wil om het bedrijf binnen 5 jaar fundamenteel anders in te richten. Die durven zichzelf te kannibaliseren.”

Deloitte zelf is op de goede weg. “Digitale transformatie is binnen ons bedrijf een aparte focus: dat vergt een enorme investering. Wij verzamelen die data en proberen zo inzichten te krijgen. Deloitte is ook fors aan het investeren in robotisering: practice what you preach.”