Het is al jaren geleden, volgens mij was het op het inmiddels ter ziele gegane Picnic festival. Maar het is een presentatie die mij altijd zal bijblijven. De presentatie van Pixar. Over de manier van werken bij dat bedrijf. Wat me van die presentatie het allerbest is bijgebleven is de manier waarop in die organisatie wordt gepitched. Als je binnen Pixar de organisatie wil overtuigen van het feit dat een film moet worden gemaakt, doe je dat in woord en gebaar. In een kring met luisteraars.

Zeker, je hebt ondersteuning van tekeningen en aanzetten tot animaties, maar je vertelt het verhaal dat gemaakt moet worden aan je collega’s. En kruipt in de huid van de hoofdpersonen, speelt zelf zo ongeveer een toneelstuk voor je gehoor. Je brengt je persoonlijke overtuiging en overredingskracht in bij het neerzetten van het belang waarom jouw idee een film moet worden. Als je het daar ten overstaan van je collega’s niet redt, komt er geen film. Je moet het verhaal van de film zelf goed kunnen vertellen.

De kracht van verhalen vertellen is overal. In een bedrijf, tegenover klanten, in de media. Het is daarom mooi dat Pixar zijn kennis en kunde deelt. In een nieuwe serie van Pixar In A Box vertelt Pixar hoe dat bedrijf zijn verhalen vertelt. En ook al zijn we allemaal geen Pixar, we kunnen daar wel van leren voor het schrijven van een blog of een boek, het geven van een presentatie of een lezing, het voeren van een discussie of een gesprek. Een enorm boeiende cursus, voor de meesten van ons juist als we het vanuit een breder perspectief dan animatiefilms bekijken.

Bijvoorbeeld:


Write what you know.
 Wat doe je bij het vertellen van een verhaal? Je probeert je publiek mee te nemen naar een gevoel of een situatie. Als je dat doet met je eigen kennis en ervaring is de kans groter dat je dat geloofwaardig overbrengt.

Rewrite till it’s good. 
Een verhaal vindt niet in een keer zijn beste vorm. Ook bij Pixar gaan er enorm veel versies doorheen voor de definitieve film er is. Probeer, pas aan, herhaal, schaaf. Iedere verhalenverteller moet uren maken voor hij / zij goed is!

Pixar offers free online lessons in storytelling via Khan Academy 
 TECHCRUNCH.COM – Share


The Art of Storytelling | Pixar in a Box |
 
WWW.KHANACADEMY.ORG – Share

 

 

Meer zielen is meer vreugd, dus – als je Handpicked de moeite waard vindt – deel deze nieuwsbrief met je vrienden en collega’s. Meer abonnees is beter. Abonneren kan hier.

Fast Moving Targets is community powered media. Draag je wat we doen een warm hart toe, word dan FMT Member. Voor 10 euro per maand maak jij dan mede de site en de programma’s mogelijk. Daarnaast proberen we je toegevoegde waarde te bieden. Je krijgt naast de vrij toegankelijke inhoud exclusiviteit, overzicht en privileges terug!

FMT Support
Met jou steun maak je Fast Moving Targets mogelijk. Meer Members betekent o.a. meer gespecialiseerde programma’s die op geen tv-zender te zien zijn! Let’s make this happen!

FMT Handpicked
Iedere werkdag ontvangt een Fast Moving Target Member per nieuwsbrief een bericht over een artikel, een video of een tool die volgens ons de moeite waard is. En we leggen uit waarom. Want curatie is alleen waardevol met context.

FMT Archived
Alle Handpicked berichten worden speciaal voor FMT Members gebundeld en thematisch gesorteerd zodat ze makkelijk terug te vinden zijn wanneer je inspiratie om wilt zetten in realisatie.

FMT Books
FMT Members krijgen de e-books die FMT uitbrengt gratis!

FMT Goodies
Regelmatig speciaal voor FMT Members vrijkaarten voor evenementen, beta accounts van nieuwe diensten en korting op producten

 Word nu FMT Member VOOR 10 EURO