Er zijn mensen, die zitten vast ook onder de Handpicked lezers ;-), die tv al hebben doodverklaard. Dat het kijken naar de tv-zenders zoals we die al lang kennen daalt, staat als een paal boven water. Dat laten alle cijfers zien. Maar is het daarmee een sterfhuis? Ik geloof daar helemaal niks van. Want live evenementen blijven belangrijk. Want spelshows en talententenjachten blijven belangrijk. Want gemakskijkers blijven er in groten getale. Alleen moet de vernieuwing van een andere kant komen dan van de klassieke spelers. Zoals dat vaker gaat.

Kijk bijvoorbeeld naar fysieke winkels. Ook daar geldt dat die het zwaar hebben door de opkomst van internet. Maar ook daar geldt dat er nieuwe succesnummers zijn dankzij nieuwe spelers die online sterk zijn. Apple begon met zijn online shop en voegde daar met groot succes fysieke winkels aan toe. Cool Blue startte als webshop en heeft nu fysieke winkels. Bax bouwde eerst een grote naam op als online muziekwinkel en heeft nu een aantal succesvolle fysieke winkels. Het zijn de spelers die online hun zaken goed op orde hebben die ook offline goed presteren. Het is de combinatie die werkt.

Het zou heel goed kunnen dat we datzelfde bij tv gaan zien. Of lineaire video. Of hoe je het wilt noemen. Want bijvoorbeeld YouTube gaat met YouTube TV nu concurreren met de kabelaars. Voor 35 dollar krijgt de gebruiker om te beginnen in een aantal Amerikaanse steden een 50-tal kanalen. YouTube focust hierbij heel erg op kanalen die ook live tv brengen zoals lokaal nieuws of sport, want in ieder geval bij live evenementen blijft een lineaire zender zeer waardevol. Als YouTube dan ook nog de recommendation techniek toevoegt en zoeken en vinden, twee gebieden waar het bedrijf goed is is, dan voegt het daadwerkelijk veel toe boven het kabelaanbod.

Van een heel andere hoek komt Vice aanvliegen. Het medianetwerk is groot geworden met blogs en magazines, ging daarna mooie videoproducties maken en start nu tv-kanaal Viceland. Ook hier geldt: het is de combinatie die werkt. Vice wil millenials zo goed mogelijk bereiken en bedienen, op welk scherm dan ook. Dat is de belofte die het bedrijf richting bedrijven doet. En dus is tv logisch als een van de middelen. Omdat de trend er wellicht een van daling is, maar dat komt ook doordat er geen goede content voor de doelgroep gemaakt wordt. Vice wil daar het verschil maken.

Als bedrijven met digitaal en on demand inhoud in hun vezels zich storten op lineaire tv, zou ik die versie van media nog niet afschrijven!

Vrienden, alle media zijn mij lief! Ik blijf sowieso ook lekker gewone tv kijken!
Namens Fast Moving Targets groet ik U,
Erwin Blom

After a year of rumors, YouTube is finally drawing back the curtain on its latest play for entertainment industry domination – a live TV service. At the..

Vice, ooit een jongerenblaadje, nu een multinational, heeft sinds kort een televisiekanaal – ook in Nederland. Aan de Volkskrant vertelt eigenaar Shan

Als je Handpicked de moeite waard vindt – deel deze nieuwsbrief met je vrienden en collega’s. Meer abonnees is beter. Abonneren kan hier.

Fast Moving Targets is community powered media. Draag je wat we doen een warm hart toe, word dan FMT Member. Voor 10 euro per maand maak jij dan mede de site en de programma’s mogelijk. Daarnaast proberen we je toegevoegde waarde te bieden. Je krijgt naast de vrij toegankelijke inhoud exclusiviteit, overzicht en privileges terug!

FMT Support
Met jou steun maak je Fast Moving Targets mogelijk. Meer Members betekent o.a. meer gespecialiseerde programma’s die op geen tv-zender te zien zijn! Let’s make this happen!

FMT Handpicked
Iedere werkdag ontvangt een Fast Moving Target Member per nieuwsbrief een bericht over een artikel, een video of een tool die volgens ons de moeite waard is. En we leggen uit waarom. Want curatie is alleen waardevol met context.

FMT Archived
Alle Handpicked berichten worden speciaal voor FMT Members gebundeld en thematisch gesorteerd zodat ze makkelijk terug te vinden zijn wanneer je inspiratie om wilt zetten in realisatie.

FMT Books
FMT Members krijgen de e-books die FMT uitbrengt gratis!

FMT Goodies
Regelmatig speciaal voor FMT Members vrijkaarten voor evenementen, beta accounts van nieuwe diensten en korting op producten

 Word nu FMT Member VOOR 10 EURO