De wind is gaan liggen, de stof is opgetrokken. De SXSW-gangers zijn weer thuis. En wat blijft er dan hangen? Voor mij zijn er drie trends belangrijk. Daar komen ze! Maar bekijk de complete SXSW-site die we van alle artikelen hebben gemaakt. Daar zingen deze trends ook rond. En alle meeschrijvers, grote dank!

Erwin Blom & Roeland Stekelenburg

AI wordt voor iedereen bereikbaar

De specialisten zullen zeggen: oude koek. Het begrip Artificial Intelligence is al tientallen jaren oud. Kunstmatige intelligentie kun je al heel lang studeren. Maar door sterkere computers, grotere opslag en cloudcomputing zijn het begrip en de techniek in een nieuwe fase beland.

Even nog het begrip platslaand, Grumpy Old Man Michiel Buitelaar omschrijft AI als een slimme computer. En een slimme computer kan veel. Grumpy collega Roeland Stekelenburg vat samen dat je met behulp van gegevens uit het verleden beslissingen voor of acties in de toekomst kunt nemen. En dat niet doet door zelf een formule te bedenken, maar de computer aan het denken te zetten.

Artificial Intelligence is een containerbegrip, het komt op veel terreinen voor en kan veel zijn, maar laten we voor het begrip een enkel eenvoudig voorbeeld bij de horens vatten. Stel je wilt van de computer bij nieuw toegevoegde foto’s aan je site weten of het een hond of een kat is. Dan voer je het systeem eerst met plaatsjes van beesten. En per foto geef je aan of het een hond of kat is. De computer gaat dan aan het analyseren. Gaat op zoek naar kenmerkende elementen. En laat het geleerde op nieuwe foto’s los. En wordt zo door zijn opgebouwde systeem over tijd beter in het antwoorden van de vraag of er een kat of een hond op een foto staat.

Wat betekent dat voor een bedrijf of organisatie? Begin bij de vraag. Wat wil je weten? Ga dan naar het antwoord. Welke gegevens heb je uit het verleden die waardevol zijn voor je kwestie. Of kijk welke data je in de toekomst geordend moet vastleggen om tot een goed antwoord te komen. En stop daar met mensenwerk, zet dan de computer aan het werk!

Maar hoe dan? Je kunt programmeurs aan het werk zetten of een gespecialiseerd bedrijf inhuren. Maar AI As A Platform is een andere optie. AmazonIBM Watson en Intel Nervana  zijn al voorbeelden van krachtige diensten die je kunt inzetten. Zo komt de power van de groten der aarde in je bereik. Je moet nog steeds kennis van zaken hebben om hier van te profiteren, maar het is een kwestie van tijd voor specifieke persoonlijke of zakelijke toepassingen voor iedereen beschikbaar komen.

Laten we de computer gebruiken waar ie goed voor is: voor ons werken!

Enjoy!

Robots zijn goed!

Vandaag was in de Volkskrant een column van Peter de Waard te lezen met als openingszin ‘Wat kunnen we doen om te voorkomen dat robots onze banen inpikken?’ Die angstige defensieve houding is een menselijke, maar zeker na het forum over robotjournalistiek dat ik op SXSW bezocht, kijk ik graag naar de kansen. Want wat kunnen we dankzij automatisering en robotisering doen dat we hiervoor niet konden doen? Of wat kunnen we beter doen?

Als we ons nu even tot de journalistiek beperken. Een indrukwekkende demonstratie liet zien hoe geautomatiseerd live commentaar op een tafeltenniswedstrijd tot levensecht en waardevol commentaar leidde. Door beeldherkenning ziet de computer wanneer door wie een punt wordt gemaakt. En de computer kent de speeldata van de spelers en kan die in een groter verband van een wedstrijd of competitie plaatsen. Wanneer we de computer dan vullen met een arsenaal aan spelspecifieke woorden en zinsdelen, kan die prima zeggen dat ‘speler x van ver is gekomen maar dankzij zijn sterke service de wedstrijd nipt geeft gewonnen’. Ik heb het zien werken. Mooi!

En maakt de computer Studio Sport dan overbodig? Nee, hij maakt vergelijkbaar commentaar voor de rest van de wereld toegankelijk. In de laagste divisie kun je zo opeens ook wedstrijden met commentaar hebben.

Voor de schrijvende journalistiek geldt iets vergelijkbaars. Geautomatiseerde verhalen werken goed op gebieden waar veel data bij komt kijken. Daarom wordt bij financieele verslaggeving en sportverslaggeving al van automatisering gebruik gemaakt.

De kracht van automatisering op dit gebied is eveneens dat verhalen geschreven kunnen worden die er nu niet zijn. Bijvoorbeeld. Bij de verkiezingen worden voornamelijk algemene verhalen geschreven. Over land en over stad. Per wijk of stembureau wordt te arbeidsintentief. En dat terwijl die verhalen juist op persoonlijk nivo relevant kunnen zijn. Voor de robotjournalist is dat een fluitje van een cent.

Niet alleen in bedreigingen denken, mensen! Mooie kansen!

Enjoy!

Chatbots zijn niet te stoppen

Ook vorig jaar waren chatbots al een belangrijk onderwerp, dit jaar zette die trend voort. Waar hebben we het dan over? Het gesprek als user interface. De menselijke maat als licht in de duisternis.

Facebook Messenger, WhatsApp en andere chat-applicaties zijn in korte tijd razend populair geworden. We snappen die simpele interfaces allemaal. En dus zijn bedrijven en organisaties die middelen gaan gebruiken om met hun klanten te communiceren. Van persoon tot persoon, maar ook steeds meer geautomatiseerd. Want als je aan de ene kant een database met informatie voor je ziet en aan de andere kant een klant met vragen over die inhoud, dan snap je dat vraag en antwoord met slim gebruikt aan elkaar gekoppeld kunnen worden. En dat een chatbot best de vraag kan afhandelen ‘waar in de buurt de film Paterson draait’ of ‘wat de goedkoopste vlucht vrijdag naar London is’. Ook hier doet kunstmatige intelligentie zijn ding, maar we staan hier nog maar in de kinderschoenen, weet een ieder die weleens het gesprek met zo’n bot aangaat. Zo’n gesprek is zo eenvoudig nog niet.

Overigens geldt ook hier dat we de fase van de democratisering hard aan het ingaan zijn. Her en der staan platforms op die het voor iedereen mogelijk maken om zijn eigen chatbot te bouwen, in te richten, op te leiden om via bijvoorbeeld Facebook Messenger al dan niet geautomatiseerd het gesprek met zijn publiek aan te gaan.

Een andere vorm van geautomatiseerde gesprekken zijn de spraakgestuurde systemen. We kennen allemaal Siri en aanverwanten, maar in Amerika is het met name Alexa van Amazon dat hard aan de weg aan het timmeren.

Enjoy!
Bedankt!

Vrienden, grote dank voor het lezen! Hierna gaat de gewone zo dagelijks mogelijke Handpicked weer van start!

Namens Fast Moving Targets groet ik U!

_________________________________________________________________________________
Meer zielen is meer vreugd, dus – als je Handpicked de moeite waard vindt – deel deze nieuwsbrief met je vrienden en collega’s. Meer abonnees is beter. Abonneren kan hier.

Fast Moving Targets is community powered media. Draag je wat we doen een warm hart toe, word dan FMT Member. Voor 10 euro per maand maak jij dan mede de site en de programma’s mogelijk. Daarnaast proberen we je toegevoegde waarde te bieden. Je krijgt naast de vrij toegankelijke inhoud exclusiviteit, overzicht en privileges terug!

FMT Support
Met jou steun maak je Fast Moving Targets mogelijk. Meer Members betekent o.a. meer gespecialiseerde programma’s die op geen tv-zender te zien zijn! Let’s make this happen!

FMT Handpicked
Iedere werkdag ontvangt een Fast Moving Target Member per nieuwsbrief een bericht over een artikel, een video of een tool die volgens ons de moeite waard is. En we leggen uit waarom. Want curatie is alleen waardevol met context.

FMT Archived
Alle Handpicked berichten worden speciaal voor FMT Members gebundeld en thematisch gesorteerd zodat ze makkelijk terug te vinden zijn wanneer je inspiratie om wilt zetten in realisatie.

FMT Books
FMT Members krijgen de e-books die FMT uitbrengt gratis!

FMT Goodies
Regelmatig speciaal voor FMT Members vrijkaarten voor evenementen, beta accounts van nieuwe diensten en korting op producten

 Word nu FMT Member VOOR 10 EURO