Het is een van mijn belangrijke thema’s sinds de begindagen van internet. Hoe haal je meer uit een groep? Hoe doe je aan goede kennisdeling? Hoe werk je online samen? Hoe hou je een community levend en levendig? Want ik ben er van overtuigd dat we met zijn allen maar een fractie gebruiken van de kennis en kunde die in groepen en bedrijven voorhanden is.

De juiste eenvoudige tools zijn daarbij belangrijk (daarom richten we ons met Stek (vóór de zomer live!) op tools die publiceren, communiceren en samenwerken eenvoudig maken. Maar met alleen de tools kom je er niet. Je hebt ook het juiste communitymanagement nodig. En je moet zorgen dat mensen beter worden van hun bijdragen. Of dat nu bijvoorbeeld blijer, slimmer of efficiënter is.

Samen dingen doen is een rode draad in mijn internet bestaan. Handboek Communities was een boek waar ik de uiteindelijke auteur van was,  maar die dankzij de actieve bijdragen van een grote groep betrokkenen een succes werd. FMT Workforceliet zien dat een de FMT community waardevolle bijdragen kan leveren aan de problemen en vraagstukken die bedrijven hebben. En nu laat Howdy wat mij betreft in zijn eenvoud zien hoe een kleine moeite van grote waarde kan zijn.

Wat is het concept. Binnen de community van Fast Moving Members op Slack (steun media over innovatie door FMT Member te worden!), is een bot actief. Iedere vrijdagmorgen vraagt Howdy geautomatiseerd of de FMT Members deze week nog iets moois op internet zijn tegengekomen en waarom ze dat de moeite waard vinden.

Doordat Howdy nogal met hickups heeft gewerkt is de deelname nog beperkt, maar word ik iedere week bevestigd in de potentie die een concept als dit heeft. Stel dat iedere week de helft van de FMT Members of de helft van een bedrijf een les, een link of een inzicht met elkaar deelt, hoe mooi en waardevol zou dat niet zijn?

Als je het dan ook nog mooi kan bundelen, taggen en doorzoekbaar kan maken …

Hierbij een paar van de links die de afgelopen weken langskwamen!

Erwin Blom

@gvenk schrijft: Goed artikel over de ‘kosten’ van een website. Waarom geeft het ene bedrijf een offerte van €2500 en een ander van €25000.

basvanderlans.nl  •  Deel

 

@frank citeert: “Research has also shown that a pessimistic outlook can lead to higher productivity, fewer mistakes, and better communication skills. In other words: Grumpy workers of the world, unite.”

qz.com  •  Deel

 

@jer00n schrijft: “In het kader van “het proces en de weg er naar toe is deel van het product” is Microsoft extreem open over de specs en architectuur van de opvolger van de Xbox ONE, die nog meer dan 6 maanden van lancering verwijderd is.“

www.eurogamer.net  •  Deel

 

@iskandr schrijft: “Apple hoeft helemaal geen eigen auto te maken. Als je bedenkt hoeveel data ze hebben verzameld de afgelopen 10 jaar met alle iPhones. Dan kan het bijna als het omschakelen van de knop zijn om die data om te zetten naar een virtuele gemodelleerde laag op de wereld. Gecombineerd met de toegang tot TomTom data is het een klein kunstje om een pakket maken met sensors die elke Carplay-auto selfdriving maakt.”

www.bloomberg.com  •  Deel

 

@martinus schrijft: “Waarom komt ‘een AI’ tot een conclusie? Een aardige metafoor is het paard Kluger Hans, dat was een Duits paard dat zo’n 100 jaar geleden getallen kon lezen en rekenen. Hij gaf het antwoord met hoeftikken. Het paard was nauwkeurig ook als de eigenaar er niet bij was, zolang er maar mensen in de buurt waren die de antwoorden wisten. Het paard was gevoelig voor expressie en houding, wellicht ontspanning van de omstanders. Zijn neuraal netwerk had niet leren rekenen; het las lichaamstaal. Dat is het (letterlijke) geheim van eurale netwerken. Je kunt niet echt zeggen waar de beslissingen op zijn gebaseerd. Dit voorbeeld komt langs in deze long read: AI versus Medisch Diagnose.”