Frank Meeuwsen wees me onlangs op deze blogpost. Het is een uit het perspectief van een bedrijf geschreven post. Avinash Kaushik schrijft dat alle tijd die bedrijven in ‘organic’ social media stoppen, zinloos is. Blogs zijn dood, Twitter is eenrichtingsverkeer geworden en Facebook converteert voor geen milimeter. Het heeft allemaal geen zin voor je bedrijf.

Kaushik was lange tijd een groot fan van social media en de belofte dat ‘joining the conversation’ waardevol was: “Daily meaningful brand connections would be converted into brand familiarity, shifts in brand perception, feeding brand loyalty. #orgasmic” Marketing gebaseerd op waarde toevoegen was mooi en kon het alleen maar worden.

Maar bedrijven gingen het verkeerd gebruiken. Ze overspoelden de wereld met berichtjes waarin ze zichzelf op de borst klopten. Berichtjes waar niemand op zit te wachten en niemand op klikt. En dat ziet bijvoorbeeld Facebook. En dus krijgen steeds minder mensen ze te zien. Expedia heeft 6.4 miljoen mensen die ze geliked hebben. Op een bericht in FB reageren 75 mensen. “0.00113%. That’s a painful stab in your heart.”

En wat nu? Dus idd stoppen met social media? Nee, je gaat niet weglopen van de massa mensen die je kunt bereiken. Kaushik vindt dat je je inspanningen moet verleggen. Stop met leuke eigen inhoud maken, koop reclameplekken in. Dan weet je dankzij de sociale netwerken zeker dat je het publiek bereikt dat je wilt. Dat is namelijk goed te targeten. “Kill your organic Social strategy completely, switch to a paid Social Media strategy.”

Mmmm dus eerst zorgt Facebook er mede voor dat bedrijven minder in de tijdlijn komen en minder publiek bereiken en nu gaan we geld aan Facebook geven om meer publiek te bereiken? Ik vind het een beetje raar, jullie?

Erwin Blom

PS verderop geeft Kaushik de moed toch niet helemaal op. Hij blijft hopen dat bedrijven gewoon als mensen met anderen om zullen kunnen gaan. Om die echt waardevolle gesprekken te hebben. Dan kan alles weer anders worden. Maar nu even niet: “The fact that companies don’t know how to be human, how to take even 20% of their people plus budget and invest optimally in understanding humans and deliver something of value to those humans is deeply heartbreaking.”

 

Most social media marketing strategies are a waste of time and money. Discover how to pivot social efforts to deliver smarter profits, with accountability.

__________________________________________________________________________________

Elke dag Handpicked ontvangen?
Als je Handpicked de moeite waard vindt – deel deze nieuwsbrief met je vrienden en collega’s. Abonneren kan hier.

FMT Supporter
Met jou steun maak je Fast Moving Targets mogelijk. Meer Supporters betekent o.a. meer gespecialiseerde programma’s die op geen tv-zender te zien zijn! Let’s make this happen!

Fast Moving Targets is community powered media
Draag je wat we doen een warm hart toe, word dan Fast Moving Targets supporter. Voor 10 euro per maand maak jij dan mede de site en de programma’s mogelijk.

 Word nu FMT supporter VOOR 10 EURO