Een mooi artikel in de Volkskrant vandaag onder de titel ‘Big data helpen de hulpverlening’. Het artikel beschrijft hoe Team 510 van het Rode Kruis met de modernste technieken de schade op het eiland in beeld brengt. Het team is geformeerd vanuit de gedachte dat de verhulpverlening na natuurrampen efficiënter, sneller en goedkoper kan met goede inzet van ‘big data’.

Door onder meer de verpleegsters, dokters en logistiek experts te voorzien van zo gedetailleerd mogelijke kaarten, is het eenvoudiger om te bepalen waar ze het hardst nodig zijn.

Maar om goed te kunnen werken is betrouwbare data nodig. Je moet eerst de situatie voor de ramp kennen voordat je iets over de schade erna kunt zeggen. En dus werd er met een mooi staaltje crowdsourcing begonnen.

Eerst was het nodig een kaart van het onbeschadigde Sint Maarten te maken. Een belangrijke rol was daarbij weggelegd voor Koos Krijnders, die als gepensioneerd cartograaf en oudste lid van het 510-team zijn netwerk aanboorde. Op 5 september, de dag dat Irma uitgroeide tot een orkaan van de zwaarste categorie, nodigde hij cartografen uit massaal mee te doen aan een ‘mapathon’. De missie: Sint Maarten zo snel mogelijk in kaart te brengen voordat Irma aan land zou komen. Alle bestaande kaarten, van het Franse kadaster tot informatie van Shell, werden gecombineerd tot een superkaart die de 150 ‘mappers’ van achter hun eigen computer konden intekenen. Toen Krijnders zes uur na het begin van de actie inlogde, waren alle vierkantjes al ingevuld.

Daarna gingen professionals aan de slag voor de fine tuning. En zo was er een actuele kaart voor Irma het eiland aan deed. Erna was het een combinatie van satelietbeelden met drone opnamen die het mogelijk maakte Sint Maarten van voor en na Irma te vergelijken. En wordt met kleuren de ernst van de getroffen buurten aangegeven.

Hulptroepen weten nu beter waar ze in het getroffen gebied moeten beginnen. ‘Prioriteiten stellen, daarom draait het bij een ramp als Irma. Voorheen kon het twee weken duren voordat je wist welke buurten het hardst waren getroffen.’ De afgelopen dagen werd er in Cay Bay schoon water uitgedeeld, mede dankzij de cartografen die vanuit Nederland de ernst van de situatie ontdekten.

Mooi. Tech for good.

Erwin Blom

Big data helpen de hulpverlening – Reportage – ‘Schademappers’ / Vandaag is de nationale actiedag voor het door orkaangeweld verwoeste Sint Maarten. In het ho…