‘Het proces is het product’ is al sinds de komst van blogs mijn stokpaardje. En is dat sinds social media alleen maar meer geworden. Publiceer en communiceer niet alleen over een eindproduct, maar vertel de wereld ook over de weg er naartoe en de ervaring en kennis die je er bij op doet. Maak een vervolgverhaal. Dat zorgt voor merkbekendheid, dat zorgt voor permanente aanwezigheid, dat is goed voor het binden van een publiek, dat is goed voor marketing en sales.

Je wilt wat meer duidelijkheid?

 

  • Een startup lanceert niet alleen een product, maar deelt ook de lessen bij het maken, de ervaringen van de gebruikers, de adviezen om de tool zo goed mogelijk in te zetten,
  • Een subsidie instelling publiceert niet alleen de verstrekte bedragen en de evaluatie, maar volgt de projecten die mogelijk gemaakt in de openheid worden van begin tot eind. Dat is goed voor de projecten (meer aandacht) en goed voor de subsidie instelling (transparantie en verantwoording).
  • Een platenmaatschappij is niet alleen actief bij de lancering van een plaat, maar deelt ook de kleine en grote successen van zijn artiesten, geeft inkijkjes achter de schermen, etcetera.

Het klinkt allemaal zo vanzelfsprekend, maar er zijn zo weinig goede voorbeelden van te zien. En natuurlijk is het zoeken naar een balans: hoe zorg je ervoor dat het als een waardevolle informatiestroom voelt en niet als een plat saleskanaal? Maar dat los je op door vanuit de lezer te denken. Wie is de doelgroep en waar is de betrokkene, de fan, de geïnteresseerde bij gebaat? Waar heeft ie wat aan? Een gebruiker van een tool vindt het fijn om geholpen te worden bij het optimaal inzetten ervan. Iemand die een een project met crowdfunding mogelijk maakt vindt het leuk om de voortgang te volgen. Een fan van een band of schrijver is in de wetenswaardigheden van zijn held geinteresseerd.De Coöperatie uit Utrecht is een van de beste voorbeelden die ik ken.  De Utrechtse organisatie helpt artiesten volgende stappen zetten in hun carrière. Ik volg ze omdat ze het hebben mogelijk gemaakt dat mijn dochter Pip een traject heeft doorlopen met ervaren rotten Mathias Janmaat en Simon Akkermans. Die twee hebben geholpen bij het uitwerken en opnemen van een nummer. Maar zo profiteren veel artiesten van de kennis en het netwerk van De Coöperatie.

De Coöperatie volgt ieder van de artiesten op de voet. Met regelmaat verschijnt er een blog over de artiest en ook Facebook, Twitter en Instagram worden stelselmatig updates geplaatst. Als door de Coöperatie ondersteunde acts aan de Popronde zijn toegevoegd, krijgen we dat te horen. Als een band de studio in duikt, wordt een fotograaf meegestuurd. Als er goede recensies verschijnen, wordt dat vermeld. Etcetere, etcetera.

De Coöperatie maakt op een mooie manier vervolgverhalen van alle artiesten die het ondersteunt en blijft ze ook daarna volgen.

  • Dat is goed voor de artiest. Die wordt regelmatig in het netwerk van De Coöperatie onder de aandacht gebracht.
  • Dat is goed voor de Coöperatie. Middels de verhalen van de artiesten wordt duidelijk gemaakt dat de club goed werk verricht. Het is verantwoording en reclame tegelijkertijd. Als artiest X erbij zat, dan moet het dus wel goed zijn …

Ik word vrolijk bij het volgen van De Coöperatie. Zoveel andere bedrijven en organisaties kunnen daar van leren!Oh ja, ik heb mezelf voorgenomen om iets vaker en iets duidelijker te roepen wat Fast Moving Targets meer doet dan bijvoorbeeld deze Handpicked. Wij zijn media. En we helpen anderen met liefde media beter inzetten. Interesse? Mail info@fastmovingtargets.nl.

Erwin Blom