Jay Rosen & Gonzalo del Peon lanceren een database waarin zij de wereldwijde voorbeelden van journalistieke ‘clubs’ bundelen. Waar het lidmaatschap belangrijk is. Een mooie voorbeeld van de kracht van de database tool Airtable en inspirerend en leerzaam voor wie ook een publiek aan zich wil binden. In een bijbehorend artikel noemen de mannen membership en subscribtion als belangrijke inkomstenbronnen voor moderne journalistieke organisaties. In allebei de gevallen tikken mensen maandelijks bedragen af, maar er is een verschil in betrokkenheid, signaleren zij. Maar ik zou er nog een aan toe willen voegen:

  • Abonnee. Een abonnee betaalt voor een product. Maakt een afspraak dat hij voor X bedrag Y keer per jaar een product ontvangt. Voorbeeld: Een nieuwsmedium, een tijdschrift, een videoplatform. Een abonnee is relatief afstandelijk. Kan ook weer zo maar switchen of opzeggen.
  • Supporter. Een supporter vindt het belangrijk dat een product (of in de sport: een club) er is, maar verwacht er minder concreets voor terug. Of focust minder op de kwaliteit of output. Voorbeeld: Wait But Why. Af en toe komt Tim Urban met diepgang en een originele blik uit de hoek, maar we hebben al zes maanden geen artikel meer gezien, terwijl hij bij fans veel geld heeft opgehaald voor zijn werk.
  • Lidmaatschap. Dit is de vorm met de grootste betrokkenheid. De leden scharen zich actief achter het doel van de club. Die club heeft een missie. En die club betrekt zijn leden nauw omdat het weet dat ze samen meer weten en samen meer kunnen bereiken. Voorbeeld: De Correspondent.

Als een journalistieke organisatie een missie, betrokkenheid en interactie combineert, kan het trouwe leden kweken. Daar willen mensen bijhoren en deel van uitmaken. Trouwe leden blijven langer en zorgen dus voor een krachtige financiële basis. En het betrekken van de leden zorgt voor de mogelijkheid van de inzet van een fijnmazig netwerk. Dat leidt tot hogere kwaliteit van de producten van de redactie en zorgt en passant voor lagere kosten. En dat gebeurt nog maar zo weinig. Zonde.Erwin Blom

The Membership Puzzle Project

We’ve spent three months researching news sites that have membership
programs. Today we’re releasing a database that collects what we found.
Here we describe some of the key characteristics of the more robust models
for member-supported journalism.