Een jaar of tien geleden had ik een idee. Ook toen al had ik het gevoel dat het niet makkelijk zou zijn om mensen te verenigen die samen een database van waardevolle links e.d. zouden opbouwen. Omdat iedereen zijn eigen systeempje heeft, geen zin heeft naar iets nieuws over te stappen, etcetera. Dus zocht ik naar een geautomatiseerde mogelijkheid om relevante berichten te verzamelen.

Ik maakte een tekening (bij mij is dat meestal een pyramide 😉 ) en stapte naar Michiel Berger met het volgende verhaal: wat nu als we 100 mensen benoemen rondom een thema. Mensen waarvan we weten dat ze kennis van zaken hebben en regelmatig links en andere waardevolle inhoud delen. En we tappen wat zij op de diverse platforms delen af. En we filteren daar de meest waardevolle of meest gedeelde links automatisch uit. En we doen dan een redactieslag zodat we een dagelijkse mooie crowd sourced collectie hebben?

Leuk idee, zei Michiel. Maar complex. En ik snap helemaal waarom. Want mensen delen bijvoorbeeld niet alleen rondom het thema waar ze in passen. Ze delen ook muziek en voetbaluitslagen. Misschien dat ik nog eens bij Michiel moet aankloppen of AI ons nu niet een stap verder dan toen kan helpen.

Ik moest hier vanochtend aan terugdenken, op zoek naar een link. Ik ben ergens een mooi verhaal tegengekomen van een vernieuwende video / televisie player. Ik weet ook zeker dat ik het ergens heb vastgelegd, maar waar? Als Facebook ‘save’? In de WeTransfer app? Via mijn Toby Chrome plugin? Als Twitter favorite? Gekmakend, ik heb hem nog niet kunnen vinden.

We zijn met zijn allen zoveel mooie inhoud aan het delen, maar nergens wordt het structureel opgeslagen. Nergens kun je makkelijk terugvinden wat gedeeld is.

Ik noem maar wat voorbeelden:

  • Frank Meeuwsen blogt wekelijks zijn leesmap.
  • Niels Aalberts deelt de beste muziekindustrie-links.
  • Elger van der Wel zoomt in op media.
  • Ernst-Jan Pfauth en Alexander Klöpping begeven zich ook waardevol op dat terrein.
  • Wouter van Noort bundelt berichten over een digitale toekomst.
  • Ennuh … Fast Moving Targets filtert dagelijks een visie, tool of artikel uit de grote vijver.

Neem alleen dit rijtje al. Een verzameling zeer waardevolle inhoud. Die je misschien niet nu nodig hebt, maar wellicht over een week of maand wel. Probeer dan maar eens terug te vinden waar je naar op zoek bent, kansloos.Ik snap ook wel dat dit soort informatie goed vastleggen en ordenen voor een groot deel mensenwerk en dus duur is. Maar al die kennis zo slecht opslaan en ontsluiten is toch ook zonde?

Ik ervaar het als een ‘need to have’ en zou er geld voor over hebben. En als er meer mensen waren, zou ik het willen realiseren ook. Maar ik vrees dat het door de meeste mensen als een ‘nice to have’ wordt ervaren. En daar wordt nu eenmaal geen portemonnaie voor getrokken.

Het is niet anders, we modderen voort. Abonneer je op bovenstaande nieuwsbrieven, mensen!

Erwin Blom